Vi bruger ordet ”kommunikation” flere gange dagligt. Men hvad ér kommunikation egentligt? I dette indlæg kan du læse om to forskellige måder at opfatte kommunikation på, ligesom vi præsenterer én af de mest dominerende kommunikationsmodeller, som indeholder seks faktorer, der altid bør indgå i kommunikation, og som du bør tage grundig stilling til, når du udformer kommunikation i din virksomhed.

Hvad er god kommunikation?

Grundlæggende findes der to antagelser om, hvad kommunikation er, hvoraf den ene opfatter kommunikation som overførsel af et budskab, mens den anden opfatter kommunikation som interaktion mellem mennesker.

Den første antagelse bygger på tanken om kommunikation som en overførsel af information fra A til B i en lineær handling, som har en begyndelse og en slutning. Ifølge denne antagelse er kommunikation vellykket, når afsenderens hensigt med et bestemt budskab har haft en effekt, hvormed antagelsen indeholder et overvejende fokus på effekten af den leverede information. Ifølge denne antagelse har afsenderen og modtageren desuden to forskellige roller, hvoraf afsenderen er aktiv, mens modtageren er passiv og blot ”tager imod”.

Den anden antagelse bygger på tanken om kommunikation som interaktion gennem budskaber. Denne antagelse opfatter kommunikation som en dynamisk proces, hvor det er vanskeligt at klarlægge en begyndelse og en slutning. Antagelsen mener også, at både afsenderen og modtageren er aktive i kommunikationsprocessen, at kommunikationen består i både at sende og at modtage budskaber, og at ny betydning opstår imellem afsenderen og modtageren, når dette sker. Denne antagelse er den mest dominerende i dag.

Kommunikationsmodeller

Ovenstående antagelser danner grundstenene for en lang række kommunikationsmodeller. I dette indlæg beskæftiger vi os udelukkende med én model, som er den mest dominerende i feltet, og som bygger på antagelsen om kommunikation som interaktion mellem mennesker. Dette er nedenstående kommunikationsmodel, der er udviklet af sprogforskeren Roman Jakobson i 1960.

Modellen består af seks faktorer, der altid er til stede i enhver form for kommunikation; afsender, modtager, kontakt, udsagn, kode og kontekst. Afsenderen er den, der forårsager kommunikationen, mens modtageren er den, kommunikationen er rettet imod. Udsagnet er kommunikationens indhold, mens kontekst er alt det uden om budskabet. Kontakt er den fysiske kanal eller den psykologiske forbindelse, budskabet sendes i, mens koden er det sprog, afsenderen og modtageren mere eller mindre har til fælles.

Hvis alle faktorerne ikke er til stede, er der tale om dårlig eller manglende kommunikation, hvorfor det er vigtigt at tage højde for alle seks faktorer, når du arbejder med kommunikation. God kommunikation er derfor, når alle faktorer er tydelige og velovervejede. Dette vil sige; når det er klart, hvad kommunikationens budskab er, hvordan det skal leveres til modtageren, og når det sendes i et sprog, som modtageren forstår.

Vil du lære mere om content marketing?

Gør som mere end 2.000 andre marketers og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Hver uge gør vi vores bedste for bare at gøre dig en smule klogere på content marketing.

Fedt! Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
Hovsa. Der gik noget galt. Prøv lige at tjekke din e-mail en ekstra gang.
Få styr på jeres kernefortælling

Vil du lære, hvordan selv laver content markedsføring?

Heldigt for dig. Jævnligt prøver vi at tømme vores hjerner og transformere tanker til håndgribelige whitepapers, der hjælper dig med at gøre det hele selv. Download det seneste her. Eller se alle de andre, vi har skrevet herunder.

Et portræt af Kristian Scharling, der smiler til kameraet.

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed.

Kristian Scharling
Founder
Navn
E-mail
Telefonnummer
Din besked
Send din besked

Din besked er nu sendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt 👋🏼

Ups! Der gik noget galt under indsendelse af formularen.