3 værktøjer til at håndtere freelancers og hjemmearbejdere

Freelancers og timelønnede medarbejdere er ofte en essentiel del af online virksomheder. Hos Somera sidder størstedelen af vores tekstforfattere på vores kontor og arbejder.ƒ

I dette blogindlæg vil jeg give dig 3 nemme værktøjer, du kan bruge til at håndtere freelancers.

Podio – Online projektstyring (Gratis op til 5 medarbejdere)

Podio er det vigtigste værktøj, vi bruger hos Somera. På Podio har du mulighed for at uploade opgaver, projekter og give feedback på diverse opgaver. Dertil kan du nemt udbygge med apps, som det skulle passe dig. Kan du slet ikke finde en app, der dækker jeres behov, er der desuden mulighed for selv at lave en.

 

Vi bruger primært Podio til opgavehåndtering og afregning. Nedenfor ser du et eksempel fra en opgave, og hvordan en færdigleveret opgave ser ud hos os.

 

 

Opgave-eksempel

Her er en opgave tildelt en given medarbejder, og som du kan se, har medarbejderen markeret den som færdig.  

Herefter uploader han et ”timesheet”, hvor han skriver antal timer og uploader opgaven som vist nedenfor.

Podio er meget simpelt at anvende, og det giver os et nemt overblik over vores deadlines, som det kan ses herunder. (De grønnefelter er deadlines)

Somera-Kalender

Podio er gratis op til 5 medarbejdere og koster derefter til et fast beløb pr. medarbejder.

 

Slack – team kommunikation

Slack er endnu et værktøj, jeg på det varmeste anbefaler. Specielt til at kommunikere med et større team er Slack anbefalelsesværdigt. Dertil arbejder det sammen med Trello, hvilket sparer en masse tid for erhvervsdrivende. Jeg giver nu ordet til Lars Holdgaard fra Jarboo, som her fortæller kort, hvordan han i fællesskab bruger disse to værktøjer:

“Slack og Trello gør min hverdag mulig”

Med ansatte og freelancere spredt over hele jordkloden i forskellige tidszoner, har vi brug for et værktøj, hvor kommunikation – både arbejdsrelateret og privat – er ekstremt simpelt. Hertil er værktøjet Slack fantastisk.

 

Slack fungerer ved, at der er:

  • Channels: åbne kanaler, alle kan deltage og skrive i
  • Grupper: lukkede grupper, hvor man kan invitere de personer, man vil
  • Privatbeskeder

 

Alle, som arbejder i Jarboo, deltager også i Slack. Hver kunde har deres egen channel, som dem, der arbejder med kunden, deltager i. Derudover er der fælles channels såsom “random”, hvor folk kan dele sjove billeder og skrive til hinanden.

 

Grunden til at Slack er så meget bedre end tidligere værktøjer, er deres integrationer. Slack kan integreres med alt. I Jarboo har vi sat det således op, at hver gang en opgave opdateres, skrives det i den relevante channel. Hver gang nogen laver noget kode, bliver det også vist i Slack:

 

 

 

Slack-eksempel

 

 

Alle virksomhedens opgaver er placeret i værktøjet Trello. Trello er et ekstremt simpelt værktøj, som mest af alt minder om en tavle med kolonner. Du arbejder i et board, hvor du har:

  • Lister som kolonner: tænk f.eks. “mandag, tirsdag, onsdag” eller “ny opgave, opgave startet, opgave færdig”.
  • Cards: opgaver i de enkelte kolonner, så f.eks. en kolonne med “mandag” kunne have alle mandagens opgaver

 

I Trello kan du have mange boards, som har hver deres lister og kort. Man kan styre adgange, så både ansatte og kunder kan tilgå det.

 

 

Trello-eksempel

 

Det smarte ved Slack, er at man kan lave en integration med Trello. Det gør, at hver gang en opgave flyttes, får en ny status eller får en kommentar, skrives det her.

Da mine kunder har adgang til deres board i Trello, får vi også en update hver gang, en kunde har en kommentar.

For Jarboo er Slack og Trello ikke bare et godt og smart værktøj: det gør det muligt at drive virksomheden.

0 kommentarer

Skriv en kommentar


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *