+45 91 91 51 91

5 tips, der gør din kommunikation skarpere end din farfars barberblade

Andrea Vadsholt 1. juli 2020 7 min. læsning
5 tips, der gør din kommunikation skarpere end din farfars barberblade

Brænder du igennem? Og nu tænker jeg ikke på, om du er en af dem, der fyrer godt op for brændeovnen, så snart vinterkulden hamrer på ruderne. 

Nej, jeg tænker i stedet på, om du brænder igennem i din kommunikation? Kommer dit budskab ud over rampen? 

Det der med at have en skarp kommunikation er ikke noget, der bare kommer af sig selv – desværre. Og så alligevel…

Jeg kommer her med 5 tips, der gør din kommunikation så skarp, at du næsten skærer dig på den. 

Men inden vi hopper et flot og veludført hovedspring ud i det, må vi hellere starte med at slå fast, hvorfor god kommunikation er så vigtigt. 

Sidder kommunikationen lige i skabet, får du dit budskab igennem

God kommunikation er vigtig for vores relationer. Det gælder, uanset om det er mellem dig og svigermor, eller det er mellem dig og din virksomheds kunder. 

Men hvorfor er det helt præcist så vigtigt? Jo, ser du. 

God kommunikation: 

Får dit budskab igennem 

→ Skaber relationer

→ Signalerer troværdighed 

→ Opbygger tillid 

Og det er alt sammen noget, der skal skal til for, at din virksomhed opnår de resultater, du ønsker. 

Så hvis du sidder på din vante kontorstol i dette øjeblik og skal til at i gang med virksomhedens næste nyhedsbrev, et blogindlæg til hjemmesiden eller noget helt tredje? Ja, så kunne timingen ikke være bedre. 

I hvert fald ikke, hvis du har et ønske om, at dit budskab skal sætte sig bedre fast end et tyggegummi under bordet i folkeskolen. Og det er jeg ret sikker på, at du har. 

Så lad os se på, hvad du kan vente dig i det her indlæg: 

De 5 tips, vi skal til at servere for dig, er:

  1. Skriv til din målgruppe – så rammer du plet 
  2. Din kommunikation skal være personlig 
  3. Det skal ikke handle ret meget om dig, men om modtageren
  4. Fortæl, hvad der driver dig – det skaber tillid 
  5. Kommuniker ofte – og bliv husket 

Sådan der. Nu er banen kridtet op. Og vi lægger benhårdt ud med at se på, hvordan du sikrer dig, at du skriver til de rigtige. 

1. Skriv til din målgruppe – så er du sikker på, du rammer plet 

Hvis du som virksomhed forsøger at ramme alle – så sker der én ting…

Du rammer ikke nogen. 

I stedet skal du sørge for, at du ved præcist, hvem din målgruppe er. Det er nemlig dem, du skal skrive direkte til. Når du gør det, er der allerstørst chance for, at du rammer bullseye med dit budskab 🎯.

Så inden du kaster dig til tasterne for at kommunikere et fedt budskab ud, er det en god ide, at du er er fuldstændig sikker på, hvem du skriver til. 

Men så kommer det næste spørgsmål: 

Hvordan finder du ud af, hvem din målgruppe er

Når du skal finde ud af, hvem din målgruppe er, så spørg dig selv:

Du kan med fordel også bruge dataen fra eksempelvis Google Analytics til at finde ud af, hvor de besøgende kommer fra. Ja, du kan endda også blive klogere på, hvad de rent faktisk gør, når de besøger din hjemmeside. Det er ret smart, ikke? 

Nå, nu ved vi, at du skal skal sørge for at skrive til de rigtige. Så nu kommer det næste store spørgsmål: Hvordan skal du helt præcist skrive til dem? 

2. Din kommunikation skal være personlig

Det næste tip, vi skal se på, har jeg faktisk allerede gjort brug af her i artiklen. 

Har du luret, hvad det er? 

Jeg har skrevet direkte til dig. Gennem hele artiklen står der du, dig og måske et lille I hist og her. 

Det har jeg ene og alene gjort, fordi det er dig, jeg taler til. Det er lige præcis dig, jeg ønsker at få opmærksomhed fra. 

Det vil altså sige: En skarp kommunikation afhænger af, at du bruger ord som du og dig. Det involverer læseren på fineste vis, når der bliver talt direkte. 

3. Det skal ikke handle ret meget om dig, men om modtageren 

Vi bliver lidt inden for samme emne. For når du ønsker at ramme plet med din kommunikation, så er det ikke nok bare at skrive du og dig – teksten skal også være skrevet til modtageren. 

Det vil sige, at det skal være helt klart for modtageren, hvad vedkommende får ud af hele molevitten. 

Budskabet skal med andre ord stå skarpere end middagssolen en varm sommerdag i juli.

 

Forklar altid højt og tydeligt, hvad modtageren får ud af det

Nu siger jeg lige noget direkte ud af posen. Og det er hamrende træls. Selv for mig. Men modtageren har faktisk ikke lyst til læse en lang roman om, hvor cool du er, og hvad du kan. 

Selvfølgelig vil de gerne vide lidt om jer, men det er ikke dig, der er i centrum. Det er læseren. Læseren skal føle sig både set og hørt. 

 

Typisk vil din modtager gerne vide: 

→ Hvorfor der skal handles ved lige præcis jer? 

→ Hvad I kan, som konkurrenten ikke kan? 

→ Hvor der er mulighed for at få mest for pengene? 

Kan du se, hvor jeg vil henad?

God kommunikation afhænger af at få fortalt, hvad du kan gøre for din modtager. 

4. Fortæl, hvad der driver dig – det skaber tillid

Modtageren er i centrum, når du skal kommunikere. Men som jeg nævnte en smule lige før, så betyder det altså ikke, at modtageren slet ikke vil vide noget om jer. Det skal bare serveres som en god omgang tapas – let og lækkert, og så skal det nemt glide ned. 

Sørg for, at du ikke bare laver en almindelig salgstekst. I stedet skal du få din passion til at skinne igennem. Dine læsere vil trods alt gerne mærke, at du vil mere end bare at tjene penge. 

Er du murer, har du måske et ønske om at bygge huse, der er sunde og gode for andre at bo. Designer du hjemmesider, er din vision måske at skabe en platform, som andre kan drive deres livsværk fra? 

Kommuniker det, du tror på. Det, der driver dig. 

På den måde opbygger du tillid og troværdighed – og det er en kommunikation, dine kunder vil elske. Har de tillid til dig og din forretning, er de som regel mere friske på at investere.

Og hvorfor er de så det? 

Det er faktisk meget enkelt. 

Mennesker vil gerne handle med mennesker. Hvis de kan fornemme, hvem du er, og hvad du står for, så er de mere trygge. 

5. Kommunikér ofte – og bliv husket 

Dine modtagere skal blive mindet om dig. Du skal være i deres bevidsthed – ofte. Det er derfor ikke nok bare at skrive godt og præcist – hvis du aldrig kommunikerer noget. 

Læg derfor en indholdsplan. Det kan være en plan over, hvilke månedlige opslag der skal være på LinkedIn? Eller måske er det en oversigt over, hvilke nyhedsbreve der skal sendes ud hvornår? 

Find gerne et effektivt værktøj, som gør arbejdet meget nemmere. Det kunne for eksempel være et værktøj, som det her. Det skal bare downloades, og så er du ellers klar til at give den gas. 

Kan du huske de 5 skrivetips, der gør dit budskab uforglemmeligt?

Det var det. Nu har vi simpelthen været alle 5 tips igennem. 

Skal vi ikke lige opsummere dem for en sikkerheds skyld? Fedt. Det gør vi. Så er du nemlig helt klar til skubbe alle dine fede budskaber ud over rampen. 

★ Lær din målgruppe at kende og skriv direkte til dem. Så er du sikker på, dit budskab rammer plet

★ Fang din læser ved at altid at skrive du og dig – så hænger pointerne bedre ved

★ Det er modtageren, der er i centrum. Fortæl, hvad du kan gøre for din læser 

★ Del alligevel gerne din egen passion – det skaber tillid og signalerer troværdighed

★ Læg en plan for, hvornår du kommunikerer. På den måde er altid i kundernes bevidsthed 

Flyver fingrene ikke afsted på tastaturet? Vi er klar med en hjælpende hånd

Jeg kan godt forstå, hvis du lige nu er i gang med at hælde endnu en kop kaffe op for at få noget at styrke dig på. For der er altså ikke noget at sige til, hvis du stadig er en smule i tvivl om, hvordan du helt præcist skal gå til værks på tasterne.  

Men bare rolig. 

Det er det, vi er sat i verden for – at hjælpe dig med at få din kommunikation til at gå rent ind hos lige præcis dem, du gerne vil ramme. 

Giv os et kald eller send os en mail, så sørger vi for, at du får en skræddersyet løsning. 

Google anmeldelser
5.0
Facebook Bedømmelse
5.0