Case: Så langt kan du nå med ét godt blogindlæg

Kristian Scharling 20. september 2016 4 min. læsning
Case: Så langt kan du nå med ét godt blogindlæg

Tillad mig at præsentere Tobias. Tobias er e-Købmand. Endda en dygtig en af slagsen.

For et par år siden startede Tobias festli.dk. Salget begyndte først i år 2015, men han har haft indhold derpå, lige siden han fik idéen i sommeren 2014. Tobias er nemlig rigtig dygtig til SEO. Han sørgede for at få købt domænet og lagt noget indhold derpå, så den trak organisk trafik fra den første dag, han gik i luften!

Tilbage i 2015 kontaktede Tobias os og fortalte om sin forretning. Han havde (og har fortsat) et mål om at lave Danmarks største webshop indenfor festartikler. Derfor skulle han selvfølgelig bruge noget godt indhold.

I denne case vil jeg give dig et indblik i, hvordan vi med ét enkelt blogindlæg fik Festli.dk til at ranke som nr. 1 på søgeordet “Drukspil”, der har +3.600 søgninger månedligt.

Månedlige søgninger - Drukspil

Top 10 lister virker

Det første, der slog mig, var, at de besøgende skulle have forskellige muligheder, når de landede på indlægget. Derfor blev vi hurtigt enige om at lave en klassisk top 10 liste:

“10 sjove drukspil”

Indlægget skulle bygges simpelt op, så den besøgende lynhurtigt fik viden om de 10 spil, og hvordan man spillede dem.

Skabelonen for hvert spil blev derfor:

Metoden er meget simpel at arbejde ud fra, og det giver hurtigt den besøgende mulighed for at forklare reglerne og konceptet videre.

Indlægget er lige på den gode side af 2.100 ord, skrevet helt naturligt uden videre fokus på nogen keyword density eller lignende.

Resultat:

Her et år efter, at vi skrev blogindlægget, har det resulteret i:

  1. 1. plads på søgeordet “Drukspil”
  2. 25.000 sessioner
  3. 18.000 nye brugere
  4. En gennemsnitlig sessionsvarighed på 5 minutter og 23 sekunder (Folk læser indlægget!)

Siden har vel at mærke kun ét enkelt backlink fra et meget svagt domæne.

Det tager tid at ranke

Nedenfor kan du se, hvordan blogindlæggets ranking har ændret sig over det sidste år. Siden april har det ligget på en stabil 1. plads.

rankings-godt-content

Ligeledes kan vi se, hvordan det blot trækker mere og mere trafik → det spiller naturligvis fint overens med, at vi kan se, der i de senere måneder har været endnu flere søgninger på “drukspil”.

trafik-festliOpsummering

Content Marketing tager tid. Det er noget, der skal gøres stabilt over en længere periode, før at du kan høste frugterne. Men gør du det ordentligt, og leverer du noget godt indhold til dine brugere, kan du nå rigtig langt med meget lidt.

 

Fortæl os hvad du har brug for lige nu.