Lær at skrive tekster så kunderne kaster sig i favnen på dig →
+45 91 91 51 91

Cut the crap – tre tips til tekst, der sælger (og hvordan du skal gøre)

Kristian Scharling 9. oktober 2017 12 min. læsning
Cut the crap – tre tips til tekst, der sælger (og hvordan du skal gøre)

Nå til tops i Googles søgeresultater med gode tekster

Er det så let?

Skal jeg bare skrive noget fint på dansk, og så kommer kunderne væltende ind?

Nej, så enkelt er det ikke.

Vejen til Googles hjerte er lang og besværlig. Men med velovervejede ord, en god portion punktummer og en forståelse for dine kunders behov, kommer du et langt stykke af vejen.

Vi har samlet tre tips, du kan bruge løs af. Hvis du anvender dem på din hjemmeside, bliver både Google og dine besøgende glade.

Læs med og find ud af, hvordan du optimerer din teksts læsbarhed.

Der er forskel på sætninger.

Prøv at se den her:

Ak og ve, tænker du. Og heldigvis er det ikke en sætning, du ofte støder på. Men vi kan lave den om, så den bliver bedre.

Det kræver nemlig ikke så meget, som du tror. Vi flytter lidt rundt på ordene og fjerner dem, vi ikke skal bruge.

På den måde skaber vi mening og sammenhæng. Og den eftertragtede læsbarhed!

Og prøv så lige at se her….

Du kan betjene den nye Minikin MOD på en touch screen. Med 180 watt er der masser af kraft, men batteriet holder alligevel lang tid.

Langt bedre sætning, ikke sandt? Og der er ikke så meget hokus-pokus over det. Vi har sat et punktum, fjernet de overflødige ord og skabt sammenhæng. Vupti har vi pludselig en sætning, som både dine kunder og dermed Google vil takke dig for.

Husk, at du skal fjerne overflødige ord. Og husk, at punktummer fremmer forståelsen. 

Men vi er ikke helt færdige endnu – læs lige med, og få et par tricks mere.

Sådan inviterer du læseren indenfor – og får vedkommende til at blive

Når en besøgende kommer til din side, vil du gerne have ham eller hende til at blive dér!

Og det er netop, hvad vi vil hjælpe dig med.

Husk på, at den besøgendes adfærd på din side i sidste ende er med til at afgøre Googles syn på dig. Hvis han eller hun bliver der længe, belønner Google dig med:

En bedre placering i søgeresultaterne.

Men lad af den grund alligevel være med at lokke med mere, end du kan holde. Det er i sidste (og egentlig også i første) ende en dårlig idé.

Du skal sørge for, at din tekst er til at forstå for andre end dig selv.

 Tjek lige det her eksempel fra før

Du kan fornemme, hvor afsender vil have dig hen – men det er en gang rod, som du er nødt til at læse flere gange, hvis du skal gøre dig nogen som helst idé om, hvad meningen er.

Er det ved at stå klart for dig nu?

Jeg gentager lige læresætningen fra før:

Du skal sørge for, at din tekst er til at forstå for andre end dig selv!

Men hvad skal jeg gøre, hvis mit produkt er kompliceret?

Du skal gøre det simpelt. Fortæl om alle fordelene. Se bare her: 

Du kan betjene den nye Minikin MOD på en touch screen. Med 180 watt er der masser af kraft, men batteriet holder alligevel lang tid.

Mere behøver du ikke at skrive – og mere er din besøgende ikke interesseret i at vide. Og du kan på samme tid være sikker på, at han eller hun har forstået, hvad du mener.

Vi kan godt lide lang batteritid. Touch screen er lækkert. Og 180 watt lyder da af noget.

Det betyder, at du lige har givet din fremtidige kunde en god oplevelse. Og du har ikke sendt et signal om, at du egentlig ikke er helt sikker på, om du overhovedet har lyst til at sælge sådan en MOD.

Jeg gentager lige mig selv igen:

Husk, at du skal fjerne overflødige ord. Og husk, at punktummer fremmer forståelsen. 

Du skal sørge for, at din tekst er til at forstå for andre end dig selv.

Selvom læsbarhed er totalt usexet, fortjener det opmærksomhed

Læsbarhed er en af de meget vigtige faktorer, som er med til at afgøre, om din forretning får succes.

Google er nemlig vild med sider, hvor folk befinder sig i lang tid ad gangen.

Og det tæller ikke, hvis dine besøgende kun er på din side i lang tid, fordi de ikke fatter en bønne af, hvad du siger.  

De vender nemlig ikke tilbage så.

Content is King – men Context is Queen 

Dine besøgende skal blive på din side og klikke sig rundt til andre landingssider, fordi de synes, at du tilbyder noget interessant. Content is King, siger man. Men så hævder vi, at Context is Queen.

Du kan nemlig producere alt det indhold, du lyster – men misser du grebet om context-delen, smutter din kunde.

Hør lige her – det er vigtigt:

Din tekst og dit øvrige indhold skal tilrettelægges, så det matcher dine kunder.

Og ja, du må gerne gætte på, hvem dine kunder er. Men det får du ikke noget ud af.

Du skal undersøge det!

Den grad af læsbarhed, som dine tekster har, skal matche de besøgende, der kommer i butikken.

Men selv læseheste, halvstuderede røvere og gamle nordiske filologer gider ikke bruge tid og kræfter på at forsøge at gætte, hvad du mener.

Så havde de købt en digtsamling.

Uden konge ingen dronning – undtagen lige i vores kongehus, men det er en helt anden sag.

Og nu kommer vi lige præcis til endnu et fif. Eller rettere: Et-undgå-det-her-når-du-skriver-råd. 

Læs lige med – det er en fejl mange købmænd på nettet begår, og det roder seriøst med tekstens læsbarhed.

Skal der ikke bare være en lille bitte metafor eller en fed talemåde?

Jo, der må godt være en lille bitte metafor eller en fed talemåde. Hvis du bruger dem rigtigt.

Hvordan bruger jeg en metafor eller en fed talemåde rigtigt?

Udgangspunktet er det samme som altid – din tekst er sat i verden for at sælge og for, at du kan få kunder i butikken. Så medmindre du er sikker på, at dine besøgende deler din sans for lækre sproglige detaljer og metaforer a la torskedumt, så hold brugen af dem tæt til kroppen. For nok er de smukke, men de kan også forplumre en ellers udmærket tekst.

IGEN: Hvis folk vil læse lyrik, køber de en digtsamling.

Derfor skal vi igen have fat i rådene fra før:

Husk, at du skal fjerne overflødige ord. Og husk, at punktummer fremmer forståelsen.

Du skal sørge for, at din tekst er til at forstå for andre end dig selv.

Er rådene – eller læresætningerne – ved at hænge fast? Og er du klar til at få et sidste med på vejen?

Godt.

Så se her, for nu bliver det rigtig cool, og du er snart helt og aldeles rustet til at gå i gang med at skabe noget fabelagtigt content.

Fortæl mig nu, hvad du vil!

Der er mange lækre ting på nettet. Og der er meget lækkert, du kan købe. Nogle gange bliver det blot en smule forvirrende. Også selvom der både er punktummer. Korte sætninger. Og absolut ingen overflødige ord.

Her er et eksempel på tekst, som bare er lidt underligt:

Bukserne fås i flere størrelser, og vores firma ligger i Aarhus

Nådada… Det er da altid noget, at bukserne kan fås i både små og store størrelser. Tror jeg.

Det meldte historien nemlig ikke noget om. 

Derimod får vi at vide, at virksomheden ligger i Aarhus. Og det er da på mange måder sikkert rart. Men højner det oplevelsen af tekstens læsbarhed?

Det var et retorisk spørgsmål, som jeg er sikker på, du kender svaret på. Ellers kommer det her:

NEJ.

Hvorfor er det en dårlig måde at skrive på? Der er jo hverken underlige ord, og du kan jo egentlig også godt forstå, hvad der bliver skrevet.

Det er det, fordi du endnu ikke er blevet præsenteret for den tredje læresætning.

Den tredje læresætning siger nemlig:

Der skal være sammenhæng i din tekst.

Sammenhæng er simpelthen nødvendig for, at læseren kan følge med. Og du er selvfølgelig interesseret i, at læseren forstår.

Hvis ikke – tjek så lige læresætningerne igen.

Hvis du er med endnu – så kig lige med – det her eksempel er nemlig meget interessant

Finn punkterede, og han måtte trække hjem.

Den sætning kan du kun forstå, fordi du kender til sammenhæng. Du ved nok godt, at det ikke er Finn, som er punkteret. Men hans cykel. Og du ved, at han må trække hjem, fordi han ikke kan køre på cyklen.

Forestil dig et menneske, som ikke kender til begrebet at cykle.

Han eller hun må jo se de underligste ting for sig.

Når du skriver, skal du huske, at ikke alle andre mennesker har samme forudsætninger for at forstå, hvad du mener.

Derfor handler sidste læresætning om sammenhæng.

Husk:

Husk, at du skal fjerne overflødige ord. Og husk, at punktummer fremmer forståelsen.

Du skal sørge for, at din tekst er til at forstå for andre end dig selv.

Der skal være sammenhæng i din tekst.

Med de tre råd er du godt på vej til at skabe et indhold, som både kommer til at rykke og ranke.

 

 

 

Fortæl os hvad du har brug for.