Sådan forbedrer du din CTR og booster dine rankings

Kristian Scharling 30. januar 2017 10 min. læsning
Sådan forbedrer du din CTR og booster dine rankings

Du har brugt tid og penge på SEO-arbejde, hvorigennem du har fået nogle værdifulde links, tekster og meget andet, hvorfor du nu (forhåbentligt) er højt placeret i Googles søgeresultater. “Sådan, nu skal der bare noget trafik ind!”, tænker du måske. Men har du husket at pynte dine links på Google? Er de indbydende at klikke sig ind på?

Sidetitler og metabeskrivelser er et ofte overset element i arbejdet med on-page SEO – en fejl, du ikke må gøre dig! Dit SEO-arbejde har haft til formål at løfte dig så højt op i Googles søgeresultater som muligt, men hvis ikke sidetitel og metabeskrivelse ser spændende ud, vil Googles brugere alligevel scrolle forbi og besøge en konkurrerende hjemmeside.

Og målet med SEO er jo i bund og grund ikke at opnå en høj placering. Målet er at trække trafik ind på din side. De høje placeringer er blot et middel til at suge trafik til dig.

Har du endnu ikke fået set på dine sidetitler og metabeskrivelser, er du langt fra den eneste. Der findes nemlig adskillige skrækeksempler på sidetitler og metabeskrivelser med klodset tekst, stavefejl og lignende, hvilket både skader din CTR (Click Through Rate) og SEO.

I blogindlægget her vil vi vise dig nogle skrækeksempler på sidetitler og metabeskrivelser, der får Googles brugere til at scrolle direkte forbi dit link. Og vi guider dig selvfølgelig også til, hvordan du selv lærer at pynte dine links og viser hvilke værktøjer, der kan hjælpe dig. Lad os komme i sving!

Hvad er sidetitler og metabeskrivelser

 

Sidetitler og metabeskrivelser udgør dit søgeresultat på Google. De to har hvert sit formål:

Hvis du googler din egen virksomhed, vil du se, at der allerede er både sidetitel og metabeskrivelse på dine søgeresultater. Det er fordi, at Google selv laver dem til dig. Men de bærer ofte præg af at være autogenerede. Og det er langt fra sikkert, at de autogenererede metabeskrivelser og sidetitler giver mening.

Derfor skal du bruge tid på dine sidetitler og metabeskrivelser

Svaret på ovenstående spørgsmål kan skæres ned til, at du går glip af nye besøgende ved ikke at fokusere på dette. Og nye besøgende er lig med potentielle kunder – som igen er lig med $$.

Sidetitlen og metabeskrivelsen udgør nemlig brugerens første indtryk af dig, hvorfor de har stor betydning for, om det er dig eller din konkurrent, som bliver valgt, eller rettere sagt – din CTR.

Og alle tegn peger på, at Google også benytter CTR som en rankingfaktor. Google vil altid henvise deres brugere til det absolut bedste indhold, så hvis en stor procentdel klikker på dit link frem for konkurrenterne, er det en klar indikator til Google om, at du har noget indhold, som er værd at vise frem = bedre rankings.

Det vil altså sige, at du ved at forbedre din CTR via sidetitel og metabeskrivelse også vil kunne se frem til bedre placeringer i Googles søgeresultater!

Derudover er især sidetitlen en del af on-page SEO, som der ikke altid er så meget fokus på. Ligesåvel som du skal fokusere på relevante keywords i teksterne på din hjemmeside, skal du også inkludere søgeord i sidetitlen, da det også er en rankingfaktor.

Ville du klikke på disse?

Vi nævnte i starten, at der findes mange skrækeksempler på sidetitler og metabeskrivelser. Vi har listet et par eksempler op herunder, så du selv kan se, hvad vi mener.

 

Eller…

Det er ikke fordi, at man bliver vildt interesseret i at se nærmere på disse to. Hvis nu slagteren havde gjort som herunder, ville situationen til gengæld være anderledes:

Søgeord som “slagter” og “delikatesse” er med i sidetitlen, og for en fysisk butik er det lokale tag “Slagelse” også med til at booste den lokale SEO. Metabeskrivelsen giver læseren en grund til at klikke sig ind på siden, da man kan få noget inspiration til maden (som vi vist alle mangler en gang imellem…).

Sådan gør du dine søgeresultater indbydende for Googles brugere

Nu er vi så nået til der, hvor det bliver sjovt. Her viser vi dig nemlig, hvordan du selv kan lave dine sidetitler og metabeskrivelser.

Sidetitel

Der er en række krav fra Googles side i forhold til længden på teksterne. Hvor vi typisk regner med ord, er der ved sidetitlen tale om tekstens bredde. Et “w” er eksempelvis bredere end et “i”. Derfor kan vi altså ikke give dig et præcist antal tegn, du må bruge. Vi kan dog sige, at du ikke rammer helt forbi, hvis sidetitlen er på 55-60 tegn.

I sidetitlen er det også vigtigt, at du inkluderer nogle af de søgeord, der har relevans for siden. Det er der mange, som ikke tænker over, men det er som sagt tidligere en af de vigtigste on-page SEO-faktorer.

Indholdet i sidetitlen skal passe til indholdet på den URL, linket fører til. Er det til din forside, skal sidetitlen derfor være helt generel, men hvis det er til dit bedst sælgende produkt, bør du nævne selve produktet i sidetitlen.

Metabeskrivelse

Du har lidt mere plads at gøre godt med i din metabeskrivelse. Google vil typisk tillade dig et sted mellem 120 og 160 tegn, hvori du skal give lidt spændende information og en CTA (Call To Action), som får læseren til at klikke sig ind på din side.

Tænk på at uddybe det vigtigste fra sidetitlen i metabeskrivelsen. En god idé er at stille nogle spørgsmål, som dine kunder typisk vil svare ja til. På den måde skaber du noget interesse, da kunden ved, at du kan hjælpe med deres problem eller forespørgsel. F.eks. “Søger du x-produkt?” eller “Har du styr på x-service?”.

Selvom metabeskrivelsen ikke har en effekt på SEO, er det alligevel smart at inkludere relevante søgeord. For hvis Googles brugere søger på et ord, der er nævnt i din metabeskrivelse, vil det blive markeret med fed. Det springer i øjnene og forbedrer din CTR.

Hjælpemidler til gode søgeresultater

Uanset hvilket CMS, du har bygget din hjemmeside eller webshop i, findes der nogle hjælpemidler, som gør det mere overskueligt at lave dine sidetitler og metabeskrivelser.

Verdens mest populære CMS er WordPress, og hvis du også bruger WordPress, er der særligt ét plugin, du skal kigge nærmere på – Yoast SEO. Med Yoast SEO kan du se, hvordan sidetitel og metabeskrivelse kommer til at se ud. På den måde bliver det meget nemmere at finde den rette længde.

Bruger du ikke WordPress, kan du bruge et tool fra ToTheWeb, som ligeledes giver dig en forhåndsvisning.

Skal dine sidetitler og metabeskrivelser sidde lige i skabet?

Med et utal af undersider på din hjemmeside kan det måske virke lidt uoverskueligt at skrive sidetitler og metabeskrivelser til dem alle. For ja, det kræver tid at skrive unikke tekster til alle dine sider på Google.

Det skal dog ikke stoppe dig! For vi kender til et tekstbureau, som har ret godt styr på det med sidetitler og metabeskrivelser…

God fornøjelse! Og tak, for at du læste med.

Fortæl os hvad du har brug for.