Sådan kommer du i pressen inkl. Case

Public relations (PR) er en gren af markedsføring, som vi arbejder meget specialiseret med her hos Somera. Vi vil i denne artikel give dig et indblik i, hvordan vi arbejder med presse med udgangspunkt i en PR-kampagne, vi har kørt for os selv.

Vi arbejder typisk efter denne skabelon:

  1. Find den gode historie
    1.1 Skriv pressemeddelelse
  2. Find relevante journalister
    2.1 Kontakt relevante journalister
  1. Få artiklen publiceret 

 

Step 1: Find den gode historie

For at komme i medierne skal der være en nyhed. Vi havde et mål om at ramme nogle af de helt store dagblade, så historien skulle tilpasses hertil.

Vi valgte vinklen: ”Ung iværksætter har stor succes”

Hvorfor? Fordi den er utroligt nem at få succes med. Medierne elsker vinklen – ligeså gør læserne. Desværre blev det aldrig til den mest dybdegående artikel, men vi kom i medierne.

Du kan læse vores to pressemeddelelser her og her

 

Step 2: Find journalister og tag kontakt

Det essentielle, når du skal have din pressemeddelelse ud, er, at du får fat i de rette journalister. Måden, vi griber det an på, er som følgende:

  1. Research på journalister, der har skrevet lignende historier
  2. Find kontaktoplysningerne på journalisterne
  3. Kontakt dem – enten pr. mail eller telefon

Vi fandt fem relevante journalister. Nogle havde vi været i kontakt med før i forbindelse med andre pressemeddelelser, andre kontaktede vi blot.

Mail til EB

Her ses den mail, jeg sendte til journalisten fra EB.

 

 

Når du vil i pressen, er det smart at gøre arbejdet for journalisterne så nemt som muligt.

Hav din historie klar, hav det enkelte medie i tankerne og stil pressemeddelelsen pænt op. Skriv en konkret mail, hvor du præsenterer dig selv og din historie. Alternativt kan du ringe journalisten op og forklare din historie. Herunder ses et eksempel på, hvordan sådant et opkald kunne lyde.

”Hej, mit navn er XX.
Jeg kontakter dig, da jeg har en historie om X emne, og jeg kan se, at du tidligere har skrevet en lignende historie. Du har eksempelvis skrevet historien om xx. Vi har udformet hele artiklen med dit medie in mente. Vil du have noget imod, at jeg sendte den til dig på en mail?

 

Derved viser du journalisten, at du har gjort dit forarbejde, og du sikrer dig, at personen modtager historien. Hvis ikke at journalisten vender tilbage, er det blot at ringe op og rykke han eller hun for det. Journalister har en travl hverdag og glemmer ting – præcis som os andre. Der er derfor intet i vejen for at ringe dem op, hvis ikke de vender tilbage indenfor den aftalte tid.

Step 3: Få artiklen ud over rampen

Nu er journalisterne kontaktet, og vi skal have en historie ud i medierne. Har én eller flere af journalisterne sagt god for din historie, kan forløbet udforme sig på flere måder.

Den første løsning:
Journalisten ringer dig typisk op, spøger ind til nogle fakta og din forretning og skriver ellers artiklen mere eller mindre ud fra den pressemeddelelse, du har skrevet.

Dette gjorde Ekstrabladet eksempelvis. Sammenlign eventuelt pressemeddelelsen og artiklen.

Dette er den nemme måde – men det bliver ikke den mest dybdegående historie.

Den anden løsning:
Journalisten synes, at din historie er spændende, men vil gerne dreje den i en lidt anden retning. Dette kan resultere i et decideret interview, hvor fotograf og journalist måske kommer ud til din arbejdsplads.

Fordelen herved er, at du får en væsentligt mere dybdegående historie med billeder og lignende. Ulempen kan dog være, at det kommer til at optage en del af din tid.

Løsning nr. 2 beskriver, hvordan vores historie med Nordjyske kom til.

 

Inden den kommer i avisen

Inden din historie kommer i avisen, så fortæl altid journalisten, at du ønsker at gennemlæse artiklen, før den kommer ud. Derved kan du sikre dig, at alt fakta er i orden, og at nogle uheldige formuleringer ikke bliver misforstået.

 

Resultatet af vores egen pressekampagne

EB Artikel om Somera

Screendump fra Ekstra Bladets Facebook-side. Historien var dagens mest læste d. 20. Maj.

 

Ekstrabladet:

  • Fire nye kunder ugen efter, som følge heraf
  • Et stærkt indgående link til vores hjemmeside
  • Øget kendskab til vores brand

Lidt tal:

  • +1.500 likes på artiklen på Facebook. Blandt dagens mest læste historier
  • +2.500 besøgende på vores hjemmeside den dag (20. Maj)

 

Nordjyske:
Historien i NordjyskePlus havde desværre ikke den store pondus, da den var gemt bag en login-mur. Journalisten har dog fortalt os, at historien også vil blive trykt i den fysiske avis, der bliver sendt ud til godt 70.000 husstande, og har et læsertal på +120.000 hver dag.

 

 

Tid brugt i alt:

4 timer på pressemeddelelser

2 timer på at finde relevante journalister

3  timer på kontakt + snak med journalister

 

I alt: 9 timer brugt

 

Læs også vores case om, hvordan vi fik Lasse fra Goleasit i medierne.

 

Nu skulle du gerne være rustet til at gå i krig med din næste PR-kampagne. Ønsker du alligevel hjælp, skal du være velkommen til at kontakt os. Vi kan hjælpe dig gennem hele processen.

2 kommentarer
  1. Simon Hedegård Hansen
    Simon Hedegård Hansen says:

    Godmorgen!

    Rigtig fint indlæg. Godt nok om et emne de fleste af os har hørt om før, men alligevel med en meget praktisk indgangsvinkel som viser hvordan “almindelige succesfulde iværksættere”… 🙂
    Kan få noget omtale, ved at gøre arbejdet grundigt fremfor at skyde med spredehagl.

    Som jeg kigger forbi jeres side her til morgen, spotter jeg en fejl i bunden med et tag (formodentlig brugt til en form for plugin – måske en kontaktform?), der ikke helt fungerer: [icegram campaigns=”1243″]

    Fortsat god dag herfra, og tak for et interessant indlæg.

    Svar

Skriv en kommentar


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *