Sådan skriver du meta descriptions, der virker | Tekstbureauet Somera
+45 91 91 51 91

Tag kontrollen tilbage over dine metabeskrivelser og bliv herre i eget hus

Kristian Scharling 21. april 2018
Tag kontrollen tilbage over dine metabeskrivelser og bliv herre i eget hus

Meta titles og meta descriptions er førstehåndsindtrykket af dit site, når det dukker op på skærmen via en Google-søgning. Skriver du ikke selv en fyldestgørende appetizer, tager Google over og fylder mere information på. Og det fører langt fra altid de bedste resultater med sig.

Med få, enkle redskaber kan du blive mester i at skrive meta titles og meta descriptions, der virker – uden at Google griber ind og bruger sin egen kunstneriske frihed.

For en god ordens skyld må vi hellere starte helt fra bunden af. Så vi er sikre på, at vi taler det helt samme sprog.

Meta titles og meta descriptions er de tekststykker, som dukker op, når dit site bliver søgt frem på Google. Meta title er den blå titel, der står øverst med blå bogstaver, og meta description er den introducerende tekst nedenunder.

Ny længde på meta descriptions – hvordan forholder du dig til det?

Sidste år indførte Google en ny regel. Hvor den maksimale længde på en meta description før var på 160 karakterer (inklusive mellemrum), har Google nu valgt at vise mange flere karakterer.

Det præcise antal svinger, da pixels også spiller ind, men det er rundt regnet godt at gå efter de cirka 340 karakterer.

Det er en glimrende mulighed for dig i forhold til at skrive et mere udførligt, introducerende tekststykke – og som læser får du et større indblik i, hvad du klikker dig ind på, inden du klikker.

Det giver altså færre, men mere relevante besøgende.

Og det kan resultere i en væsentligt lavere bouncerate og påvirke dine rankings positivt.

Men det stiller også større krav til dig, når du sammensætter dine meta descriptions.

Skriver du eksempelvis en, der er for kort, går Google gerne ind og sætter tekst ind (fra din side). Og der er absolut ingen garanti for, at det er den tekst, som du selv ville have valgt.

Skriv derfor altid gerne en tekst, der kommer op i nærheden af de 340 karakterer. Det gør chancen for, at Google vælger den tekst, som du selv gerne vil have til at dukke op i søgeresultaterne, større.

To the web er et glimrende værktøj til at teste, hvordan din tekst kommer til at se ud i den virkelige verden – og det sikrer dig, at du ikke kommer til at skrive for mange tegn.   

3 tips til den gode meta description

Kunsten at skrive den gode meta description er mere end at ramme det rigtige antal karakterer. Indholdet skal også være godt, hvis det skal give bonus.

Meta description som en teaser

Du skal gerne vække læsers interesse med dine meta descriptions. Inkluder gerne de mest relevante søgeord, og giv et godt billede af, hvad din læser kan forvente at finde på dit site.

Men afslør heller ikke alt på én gang.

Så er der jo ingen grund til at besøge dit site, vel?

Se din meta description som en teaser – der på én gang informerer og frister til at få endnu mere at vide.

Rund af med en CTA

Glem ikke at inkludere en CTA i din meta description. Tag den gerne med til sidst i din tekst, så den indbyder til handling.

Lad den gerne være tydelig og blid på samme tid.

Kan du komme op med en formulering, der forstærker vigtigheden af at klikke på dit site frem for konkurrenternes, er det endnu bedre.

Vi skræddersyr vores løsninger til dig – tag et kig på vores hjemmeside allerede i dag.
Klik dig ind her og kom før dine konkurrenter.

Forstærk dit budskab

I en tekst er det ordene, der sælger. Og det er derfor ikke lige meget hvilke ord, som du vælger.

Tænk nøje over dit ordvalg og skab en unik tekst.

Kommer du med en stribe autogenererede sætninger, kan du være sikker på, at du ikke lokker mange ind på din side.
Din meta title og din meta description er din chance for at trænge gennem mængden og shanghaje læsere ind på netop dit site.

Men hvordan gør du så det?

En af hemmelighederne er at bruge power-words.

De forstærker dit budskab og taler til hjernen på en helt bestemt måde.

Du får en stribe af gode bud på power-words her:

Listen af power-words er lang – og du kan sikkert komme op med endnu flere.

Du kan også eksperimentere med at bruge symboler i dine meta descriptions. De bidrager i høj grad også med at vække læsers interesse.

Læg masser af tanke i dine metas

Ansku for alt i verden ikke dine meta titles og meta descriptions som noget, der bare skal skrives – og overstås.

Husk på, at det er en enestående chance for at trække flere ind på dit site.

Rent faktisk er det dit eneste kort på hånden, når du dukker op i en Google-søgning sammen med alle konkurrenterne.

Tænk derfor nøje over, hvordan du bedst muligt gør dit site interessant, når du forfatter dine meta titles og meta descriptions.

Des mere relevant og overraskende – des mere tillokkende er det at klikke sig videre ind på dit site.

Det at vinde flere klik lyder som sød musik i dine ører, ikke?

God fornøjelse med dine meta titles og meta descriptions.

Og glem ikke, at vi altid sidder klar til at hjælpe dig. Du udfylder blot formularen her nedenfor ↴

Fortæl os hvad du har brug for.