, , ,

Gode tekster er vejen frem til Googles hjerte

Der er mange initiativer, du kan foretage for, at din virksomhed finder vej til toppen af Googles søgningsresultater. Men når alt kommer til alt, handler det især om tekstindholdet. Det skal være relevant, unikt og fængende, så de besøgende bliver på din hjemmeside. Vi vil derfor nu give dig et minikursus i, hvordan du kan lave webtekster, som holder på dine besøgende. Så læs med!

Hvornår synes du, at en popsang er god? Det er klart, at instrumenter, rytme og sangstemme har stor betydning for, om du kan lide et nummer eller ej. Men ingen kan vel sige sig imod, at indholdet i sangteksten vægter højt, når de vurderer om en sang er fed eller ej.

Det samme gælder også for webtekster, som du ønsker, skal rangere højt på Google. En dårlig tekst kan ikke bare pakkes ind i glamour og grafik. Den skal være vedkommende, spændende at læse og ikke som alle de andre, før dit publikum hænger ved. Og det vil Google elske dig for.

Google leder efter svar til dig

Vi starter lige med lidt baggrundsviden om Googles algoritme, så du kan forstå vigtigheden af gode tekster på Google.

Først og fremmest, hvad er en algoritme?

En algoritme er en matematisk formel, der er lagt ind i computersystemet, og som forsøger at forvandle dine spørgsmål til svar. Med andre ord er algoritmer computerprogrammer, der leder efter spor for at tilpasse indhold til den enkelte bruger.

Google algoritme prøver at gætte sig frem til, hvad der er relevant indhold for dig i forhold din adfærd i Googles søgemaskine. En stor del af dette omfatter søgeord og relevant tekstindhold.

Det omkring teksten skal også spille

Hvis vi tager popsangen igen, som kræver andet end en sangtekst. På samme måde er det med webtekster. Det omkring teksten er naturligvis også vigtigt. Google har efterhånden høje krav til funktioner som hastighed, billeder, en brugervenlig opsætning, en mobil optimeret side, CTR (Click Through Rate) sidetitler og metabeskrivelser.

Når du har fået styr på delene omkring teksten, er du klar til at fokusere på essensen, nemlig dine webtekster. Og tekstindholdet er alfa omega for, hvordan du rangerer på Google i de organiske søgeresultater. Så hvis du ikke ved, hvor du helt skal starte, vil teksten være det allervigtigste sted at gribe fat i.

 

Hvilke webtekster kan jeg lave?

Nu er vi så kommet til, hvilke tekstgenre du kan lave til din hjemmeside. Lad os tage en webshop, der sælger møbler som et eksempel. Dennes indhold kan omfatte:

  • Produktbeskrivelser af hver enkelt møbel
  • Kategoribeskrivelser af henholdsvis sofaer, stole, reoler osv.
  • Blogindlæg om inspiration til boligen, test eller guides
  • FAQ’s

Disse giver kunden en bedre fornemmelse af, hvad kunden køber på internettet, når vedkommende jo hverken kan føle eller se produktet i virkeligheden. Blogindlæggene giver en ekstra service til kunderne, hvor du med fordel kan tænke content marketing ind i. Teksterne skal desuden være søgeoptimerede, så kunden lettere kan finde frem til dine produkter.

Content Marke-er-en-ting

Content marketing er efterhånden et udbredt fænomen. Men hvad betyder det egentlig?

Content marketing er en anden mere – lad os kalde det – fortællende form for markedsføring. Det betyder, at der produceres indhold, som er attraktivt for kunden, uden det direkte omfatter reklame af dine produkter. De handler om at skabe en relation til dine besøgende, som derefter gerne skulle føre til salg. Det kan du for eksempel gøre med en blog som oftest bruges som et inspirationsunivers eller til guides.

Denne strategi er effektiv i dagens digitaliserede samfund, hvor din virksomhed både konkurrerer med medier, sociale medier og andet for at fange brugernes interesse. Brugerne vil have unikt indhold, som de kan identificere sig med. De har gennemskuet traditionel reklame, og det er de trætte af at blive bombarderet med.

Med det gode indhold kommer brugerne oftest af egen fri vilje, når de skal læse dit indhold. Og det vil vi gerne have, for så er de mere åbne over for, hvad du skriver om, og det kan i sidste ende generere et køb. Så skriv relevante tekster for din målgruppe, som ikke kun er produktbeskrivelser.

Råd til at skrive gode tekster

Udover at tænke content marketing ind i teksterne, har vi lavet nogle punkter, som er vigtige for dine teksters udformning nedenfor.

  • Hvad er budskabet med teksten? Hvad ønsker du, at de besøgende skal gøre ud fra teksten? Det skal du gøre dig klart, ellers har du intet at måle på
  • Fokusér på din målgruppe. Dette er vigtigt for at kunne tale i øjenhøjde med målgruppen og for at finde relevante emner og ord, den er interesseret i
  • Overskriften på teksten skal være velovervejet. Det er det første, som brugerne læser, så denne er uhyre vigtig. Et tip: Brug aktive verber, da de puster liv i dine tekster
  • Brug masser af overskrifter og lav luft i teksten. Det er med til at give din modtagere et bedre overblik over teksten
  • Gå i dybden med et emne, så vidt det er muligt, så læseren ikke bliver forstyrret af flere emner på en gang. Hvis du gerne vil omkring flere emner, kan du linke til andre sider i stedet for – måske kan du bruge interne links. For mange emner kan også forstyrre søgemaskinen på Google, så du ikke rangerer så højt 
  • Gør sætningerne konkrete og simple at læse, så det ikke bliver for besværligt for læseren. Det vil holde længere på dine besøgende. (82,4% af alle sætningerne i denne artikel er eksempelvis kortere end 20 ord)
  • Definér begreber og forklar svære ord. Det lyder måske simpelt, men mange “nørdede virksomheder”, der sidder med sit fagområde hver eneste dag glemmer, at Hr. og Fru. Danmark også skal være med, hvis de er en del af målgruppen. Du kan derfor lade andre gennemlæse dine tekster, inden de udgives
  • Læg op til diskussion. Hvis der er en kommentarfunktion efter dine tekster, vil det være en fordel at lægge op til diskussion, så du kan skabe interaktion med målgruppen

 

0 kommentarer

Skriv en kommentar


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *