10 eksperttips – Sådan får du godt indhold til din affiliate side

Kristian Scharling 18. august 2016 20 min. læsning
10 eksperttips – Sådan får du godt indhold til din affiliate side

Content is KING! Du har hørt det før, og du kommer til at høre det igen. Driver du en eller flere affiliate sider, ved du udmærket godt, hvor vigtigt det er med godt indhold. Men hvordan får man skrevet dette indhold? Skriver man det selv? Får man en tekstforfatter til det? Eller hvordan griber man det bedst an?

Selv har jeg mit bud, men det må vente. Jeg har nemlig fået æren af at spørge 10 af Danmarks allerdygtigste affiliate marketers efter deres ultimative tip til at producere godt indhold til affiliate sider. Uden videre introduktion vil du her møde;

 

Halfdan Timm – Lav et round up + skyscraper

Halfdan Timm er partner og Head of SEO hos Obsidian Digital. Herudover er han indehaver af Billigeflybilletter.dk – et stort kombineret SEO- og affiliateprojekt.

Jeg er fan af især 2 tilgange, hvis du skal skrive indhold, der virkelig skal op at rangere højt i søgemaskinerne:

1) Lav en round-up – som Kristian her er i gang med. Få de bedste inden for et felt til at dele deres viden. De deler efterfølgende indlægget. Det er læsevenligt, konkret og brugbart – og nemt for dig som tovholder at strikke sammen.

2) Vælg dit emne. Åben de første 10 resultater for søgeordet. Gå igennem dem alle sammen og se, hvad de har til fælles. Hvad går igen i alt deres indhold? Lav nu et stykke indhold med det samme – og meget mere. Brian Dean kalder dette for ’skyscraper technique’, men det handler bare om at se, hvad der virker for andre og så gøre det samme lige 10 % bedre. Det er min tilgang, hver gang jeg ønsker at rangere på et tilpas konkurrencepræget søgeord.

Mikael Rieck – Find og træn en freelancer

Mikael Rieck er en erfaren affiliate (+10 år), medstifter af Danmarks førende online marketing forum Marketers.dk samt blogger og podcaster på Antphilosophy.com.

Mit bedste tip til at få godt indhold på affiliatesider, som tiltrækker masser af trafik og skaber konverteringer, er denne 3-trins raket:

  1. Find en dygtig freelance skribent, som brænder for den pågældende niche.
  2. Træn vedkommende i, hvordan artiklerne skal struktureres, så de ranker højt og samtidig konverterer de besøgende til cool cash.
  3. Rinse & Repeat med flere freelance skribenter!

I starten føles det svært og, du skal igennem flere skribenter, men når du knækker koden, så kan forretningen virkelig tage fart.

Sander Grønlund – Giv dig tid!

Sander Grønlund driver til dagligt Grønlund Web, hvor han primært arbejder med tekstforfatning, SEO og affiliate markedsføring.

Jeg har efterhånden lavet en del affiliatesider. Mange har slået fejl, mens enkelte har genereret en mindre eller større månedlig indtægt.

Der, hvor jeg har fejlet, har ofte været der, hvor jeg har jagtet de hurtige penge. Med hurtige sider og hurtige tekster. Jeg har fundet et emne med økonomisk potentiale, men uden personlig interesse fra min side, skrevet korte og, for læseren, ubrugelige artikler med håbet om at lave nogle hurtige rankings og tjene kassen på at få lagt en masse cookies. Resultatet har tit været ringe, og fornøjelsen ved at lave siden har været lav.

Der, hvor det er lykkedes at tjene en pæn skilling, har været der, hvor jeg har givet mig tid. Tid til at researche. Tid til at skrive godt. Tid til at tænke over det, jeg skriver. Det har i flere omgange givet et langt bedre økonomisk resultat at skrive et stort og godt indlæg på et par dage end at skrive 50 artikler på en dag.

Brug hellere et par dage og få lavet en decideret guldåre. Det har virket for mig (især med et indlæg, der har indbragt over 100.000 kroner). Nyd, at du ikke har travlt. Det er ikke ligesom opgaverne i skolen, som bare skal være færdige og afleveret inden kl. 23.59. Hvis du skal gøre det, så gør det ordentligt. Det er den bedste lektie, jeg har lært, og nok den bedste lektie, jeg kan lære videre.

 

Simon Bak Andersen – Din tekstforfatter er vejen til guldet

Simon Bak er en erfaren affiliate marketer, der gennem de sidste 4-5 år har opbygget en række af kvalitetssider, han den dag i dag kan leve af. Vil du vide mere om Simon og hans projekter, kan du besøge hans blog her. 

Don’t make the copywriter think

Dette ”mantra” er altafgørende, når jeg skal hyre en eller flere tekstforfattere. Jeg har erfaret, at teksterne bliver markant bedre, når jeg bruger tid på at ”uddanne” og ”oplyse” mine tekstforfattere, så de – groft sagt – ikke behøver at tænke. Hvordan uddanner jeg dem så?

Jeg gør meget ud af at beskrive hver enkelt tekst ned til mindste detalje, så der ikke hersker nogen som helst tvivl om, hvad det er, jeg har brug for. I beskrivelsen forklarer jeg bl.a. om tekstens formål, hvor den skal bruges og til hvilken målgruppe, krav til layout/opbygning og ikke mindst henvise til lignende artikler/tekster, der kan bruges som inspiration. Mit mål er at klæde tekstforfatteren så godt på, at han/hun skal tænke så lidt som muligt.

Tidsforbruget er selvfølgelig ulempen ved denne metode, men jeg er overbevist om, at det er tiden værd. Jo bedre tekster jeg modtager, jo mere tjener jeg, og jo mindre tid skal jeg bruge på rettelser osv.

Simon har også skrevet dette indlæg om netop at skrive godt indhold til affiliate sider.

Christian Højbo Møller – Producer indhold, som konkurrenterne ikke kan replikere

Christian Højbo Møller er Senior SEO Specialist i GroupM. Derudover driver han Candidlab som laver verdens bedste anmeldelser af kosttilskud.

Der findes primært fire måder til at skabe en reel konkurrencemæssig fordel. De er henholdsvis proprietary technology, stordriftsfordele, brand og networking effects.

Når man taler content, er den mest oplagte fordel, man kan benytte sig af, proprietary technology. Så hvis ikke du producerer indhold, som er meget tids- og/eller ressourcekrævende at kopiere, så er du ikke i mål endnu.

Når vi på Candidlab eksempelvis anmelder proteinpulver, bliver produkterne købt hjem og sendt ud i blændede reagensglas til vores anmelderpaneler. De rapporterer herefter deres objektive holdning til smagen af produkterne. Til slut analyserer min partner, som er Ph.d. i Muskelbiologi, aminosyreprofilerne for at vurdere proteinkvaliteten.

Kan man kopiere vores metodik? I teorien, men det kræver mange timer, penge, videnskabelige egenskaber og netværk.

Så lige meget hvilken branche og niche du er i, så er det min anbefaling, at du producerer indhold, som er meget svært at replikere. Jeg ser det ofte betale sig at have lidt, men godt indhold i kontrast til meget, men dårligt indhold. Specielt inden for affiliate marketing og specielt de senere år.

Søren Skriver – Skab det bedste indhold i din niche

Søren Skriver er SEO Consultant hos S360. Søren har tidligere drevet flere webshops og større affiliate projekter, som løbende er blevet opkøbt. Ved siden af S360 arbejder han i dag på rabatkodekonceptet Coupii.com

Tip: Jeg vil glædeligt dele mine bedste tips til at skabe godt content til affiliate sider. Jeg benytter mig af forskellige fremgangsmåder, men kommer her med to taktikker, som man kan bruge, når man arbejder med content til affiliate sider.

1) Skal du skabe godt indhold til din affiliate side, så bør du arbejde med en målsætning om, at dit indlæg skal være 10-20 % bedre end de øvrige indlæg på internettet. Vil du gøre dig forhåbninger om at ranke på konkurrenceprægede søgeord, så er det alfa omega, at dit indlæg er det bedste af slagsen. Skal det lykkedes dig at skabe det bedste indhold, kan du med fordel samle alt information om det pågældende emne i ét indlæg.

Vil du skrive det bedste indlæg, handler det ikke blot om, at indlægget skal være det længste. Der er nemlig også mange andre faktorer, der er værd at prioritere. Det gælder bl.a. opsætning, grafik, loadtid og meget mere. Vil du skille dig ud, så er det nødvendigt, at du giver brugeren noget ekstraordinært. Skriver du et indlæg om privatøkonomi, så kunne du give brugeren mulighed for at downloade et budgetskema helt gratis for at skabe ekstra værdi.

2) Du kan gøre klogt i at aktivere din kreative hjernehalvdel, når du skal udtænke og skabe indhold og vinkler. Handler dit website om hækkeklippere, så skal du ikke nødvendigvis kun fokusere på søgeord såsom ”hækkeklipper” og ”hækkeklippere”.

I stedet kan du overveje at lave det bedste indlæg om, hvordan man kan opnå et bedre resultat, når man klipper hæk. I den anledning kan du komme med købsanbefalinger til hækkeklippere, sikkerhedsudstyr og andet tilbehør. Således har du mulighed for at medbringe en lang række relevante søgeord, som dine konkurrenter slet ikke har haft med i overvejelserne.

 

Jonathan Lindahl – Fokuser på brugeroplevelsen

Jonathan Lindahl er en erfaren Affiliate Marketer og SEO konsulent. 

Tekstforfattere kan være en glimrende måde at få rigtig godt og konverterende indhold til din affiliate side (faktisk er mine mest indkomstgenererende artikler skrevet af tekstforfattere).

Men om du skal hyre en tekstforfatter kommer ifølge min erfaringer i høj grad an på, hvilken type indhold der er tale om. Tag fx min affiliate side Lavegenblog. Meget af dens indhold er uddannende inden for bloggenren. Dvs. forfatteren skal have en given viden inden for blogging, WordPress o. lign. for at kunne skrive indlæggene, hvilket en tekstforfatter nødvendigvis ikke har.

Derfor bruger jeg typisk ikke tekstforfattere inden for sådanne indhold. I stedet skriver jeg selv indlæggene (eller hyrer en skribent, hvis jeg ved, at personen har en viden inden for det givne emne).

De typer indhold, hvor jeg bruger en tekstforfatter, er derimod typisk indhold, hvor der skal beskrives et/flere produkter. Det kan fx være et indlæg med titlen “De 10 bedste iPad covers” eller “De 10 flotteste kontorstole til dit hjemmekontor”, hvor der indsættes et affiliate produkt til produkterne, som omtales i indlægget.

Disse typer indlæg kan være utrolige effektive til at generere affiliate indkomst. Og de er geniale for tekstskribenter, da det ikke kræves, at de skal have en vis viden om emnet, da skribenten ofte kan bruge produktbeskrivelserne fra de forskellige webshops mv. som inspiration til at skrive indlæggene.

Så om du skal hyre en tekstforfatter eller selv skrive indlægget for at producere det bedst mulige indhold til din side, kommer ifølge mine erfaringer i høj grad an på, hvilken type indhold det drejer sig om.

Om ens tekster skal være korte eller lange er der ifølge mig ikke et universelt svar til. I stedet for at tænke min tekst skal minimum være 1.500 ord, så tænk, hvilket antal ord vil maksimere brugeroplevelsen for dette indlæg. Forstået på den måde, at hvis 200 ord vil give den bedste brugeroplevelse for dit indlæg, så skal dit indlæg være 200 ord.

Mine generelle erfaringer er dog, at man kan gøre lister relativt lange. Så i stedet for en liste med 3 flotte kontorstole er det min erfaring, at det ofte øger brugeroplevelsen at øge det tal til fx 10 flotte kontorstole.

 

Nicolai Lønne – Outsource, hvad du kan og få tid til de vigtige ting

Nicolai Lønne har arbejdet med online marketing og særligt SEO i omkring 10 år. Tidligere har han både arbejdet på bureauer og siddet hos større virksomheder som Saxo Bank. I dag er han selvstændig sammen med et lille team af andre eksperter, og så blogger han på theme.dk.

Start med at tænke på hvem modtageren er – hvem skal dele det gode indhold, du laver. Hvis ingen er i målgruppen for at kunne dele det, så får du aldrig links ud af dit hårde arbejde. Derefter så tag din idé og brainstorm, hvordan den kan brydes ned i dele, der kan outsources. Intet kan sjældent outsources 100% som én del, men enkelte dele kan altid outsources – hvilket giver dig mere tid til den vigtige del med outreach eller næste idéudvikling.

Da jeg selv skulle starte en blog, tænkte jeg først og fremmest på, hvordan jeg kunne lave noget, som gav mig adgang til at skrive ud til alle danske marketing-bloggers. Løsningen blev en liste over ca. 120 danske online marketing bloggers – opsat lidt fancy med forskellige features på min blog (sortering efter kategorier og hente overskriften for nye indlæg ind på listen)

Brudt ned i dele kunne programmeringen outsources via Upwork, det krævede blot en engelsk beskrivelse af de funktioner, jeg ønskede.
Herefter skulle jeg finde 100+ danske bloggers og frasortere dem, som kun skriver om “Vores bureau har nu fået en ny ansat og en kaffemaskine – hvor er vi selvfede“. Meget af det gjorde jeg selv, fordi det var den mest kritiske del af projektet.

Derefter skulle der skrives originale tekster til hver blog. Her hyrede jeg min fætter, som selv var begyndt at arbejde meget med online marketing ved siden af studiet. Dermed vidste jeg, at han kendte branche-jargonen og også selv kunne finde flere personer til listen.

Til slut skulle der laves outreach, hvilket meget kunne klares via close.io, som gør det muligt at have dialog med mange og lave unikke mails til hver.

 

Tue Lindblad – Gør dit indhold UNDERHOLDENDE!

Tue Lindblad er fyren bag onlinebijobber.dk. På denne blog viser han dig, hvordan du kan tjene penge på nettet ved siden af dit fuldtidsarbejde. Derudover driver han en bunke hjemmesider, herunder træningssiden Styrketraeningsprogram.dk 

Mit bedste tip til udarbejdelse af indhold til dine affiliate sider (og alle andre former for hjemmesider) er at gøre dit indhold.. UNDERHOLDENDE!

Jeg er stor fan af storytelling og billedsprog, fordi det er nemt og underholdende at læse. Jeg hader at læse wikipedia-agtige indlæg, og det samme gør dine læsere med garanti. Skriv med udgangspunkt i dine egne erfaringer – også når du laver indhold til dine affiliate sider.

Eksempel: Skal du skrive en artikel om “billig bådforsikring”, så start artiklen sådan: “Da jeg gik i gymnasiet, brugte de fleste af mine venner deres penge på sprut, tøj og pizza (i den rækkefølge), men jeg prioriterede anderledes. Som 21-årig købte jeg nemlig min første båd, som jeg iøvrigt døbte “Scharling” opkaldt efter min ynglings skribent!

En af de ting jeg lærte ved mit første bådkøb var, at du skal huske at tjekke om båden kan flyde, før du køber den.. Anders Hansen, jeg bærer stadig nag 😉 Den næste ting, jeg lærte, har sparet mig for tusindevis af kroner. Det skal handle om bådforsikringer.. Billige bådforsikringer!”

Gør dit content spændende og personligt, også selvom det “bare” er til en lille affiliate hjemmeside. Hvis du gør dine indlæg kedelige og upersonlige ender du op med en række tekster uden kommentarer, uden social interaktion og uden mulighed for at ranke naturligt i Google (grundet brugeradfærden!). Skriv underholdende – og dernæst informativt!

Kristoffer Føns – Skriv om noget, der interesserer dig

Kristoffer Føns er en dygtig affiliate marketer med 6 års erfaring i bagagen. Han rejser desuden en del og deler ud af sine erfaringer på RejseKris.dk

Jeg har arbejdet med affiliate marketing i 6 år og har altid selv produceret indholdet til mine websites – uanset niche. I sin tid, da jeg f.eks. arbejdede med en side om gardiner, oplevede jeg dog hurtigt at blive træt af den respektive side. At sidde egenhændigt og skulle producere alt indhold til et site om gardiner er ikke drømmen. Derfor skiftede jeg niche til noget, der rent faktisk interesserede mig – rejser. Dér har jeg intet problem med selv at skrive alt indholdet, og jeg kunne ikke forestille mig, at jeg ville outsource artikelskrivningen der.

Det kunne jeg til gengæld, hvis jeg (igen) skulle kaste mig over en niche, hvor jeg ikke føler mig hjemme. I den situation ville jeg (nu) ikke tøve med at bruge penge på en ekstern skribent (f.eks. fra Somera 😉 ), og så ville jeg koncentrere mig om det, jeg er stærk til.

Således er mit bedste råd nok, at hvis artikelskrivningen til et givent site hænger en ud af halsen, så outsourcer man det. Kan man på den anden side godt lide at skrive om sit emne, så bliver ens side altså stærkere af det. Noget af det, jeg ved gør Rejsekris.dk & Storbritannien.dk populære, er netop, at jeg har en personlig vinkel på mine indlæg, og læserne ved, at jeg ikke er længere end en kommentar væk. De kan både finde hjælp i indlægget og stille spørgsmål til deres specifikke situation – hvis jeg ikke vidste en pind om transport fra Luton til London, ville mit site nok miste noget troværdighed.

Nu om stunder kunne jeg nok aldrig finde på at starte et site i en niche, der hverken interesserede mig, eller som jeg vidste noget om.

 

En kæmpe tak skal der lyde til alle 10 eksperter, der var med til at bidrage til dette indlæg. Skulle du have et spørgsmål til nogen af dem, så skriv det herunder. Så sørger jeg for, at du får et svar. Har du desuden et skarpt tip til, hvordan DU producerer indhold til dine affiliatesider, vil vi selvfølgelig også meget gerne høre det.

Tak, fordi at du læste med :-)!