Er vi store nok til at have en brand story?
Absolut. Det er alle. En god brand story afhænger ikke af, hvor mange ansatte I har, eller hvor længe I har eksisteret. En god brand story afhænger af autencitet.
Tænk, hvis jeres målgruppe husker, hvem I er som virksomhed. Hvis jeres målgruppe faktisk går op i, hvem I er som virksomhed – og derfor vælger jer frem for konkurrenten.
Jeres brand story skal stå så skarpt i jeres målgruppes bevidsthed, at I sniger jer med i deres drømme sammen med Laudrups mål fra ‘86.
Men inden I kan det, skal I selv være klar over, hvad I er for en virksomhed.
For nylig sad vi til møde med en partnergruppe på seks med en meget velhavende mand i ryggen. Gruppen havde seks forskellige versioner af, hvad de var for en virksomhed. Så spørg lige jer selv – ved I, hvad fortællingen om jeres virksomhed er?
I en verden, hvor glansbillederne blænder os alle, skærer sandheden bedre igennem den varme luft end noget andet.
Når jeres kernefortælling skal skrives, handler det ikke om at skabe en fortælling om jer. Det skal være jeres kernefortælling. Den skal føles ærlig og ræsonnere hos jeres modtagere.
Den ærlige fortælling om, hvorfor I gør, som I gør. Og hvorfor I og jeres kolleger møder ind på arbejde hver morgen, dag efter dag, fem gange om ugen.
Vi kunne skrive side op og side ned om, hvordan jeres brand story kan skabe værdi for jeres virksomhed. Og det har vi faktisk også gjort.
Men inden vi går videre, så spørg jer selv: Hvis ikke de ledende personer i virksomheden er enige om fortællingen, hvordan skal jeres medarbejdere så vide, hvilken virksomhed de møder ind til dag efter dag?
Så langt, så godt. Lad os give den et sidste slag for, at I stopper op og reflekterer over, hvad fortællingen om jeres forretning er.
Når I har jeres værdier, historie og fokus 100 % klarlagt, kan I kanalisere det ind i jeres kommunikation, så den støtter op om præcis den fortælling.
Når hele virksomheden er skarp på jeres brand story, er alle klar over, hvilken rejse I har været på - og er på.
Ved klart at definere fortællingen om jeres virksomhed er det langt nemmere at sikre, at opfattelsen af jer bliver, som I ønsker den.
Først skal vi finde ud af, om vi er et match. Er vi det, klarlægger vi, hvad målet er for samarbejdet og arrangerer en workshop.
På workshoppen gennemtrevler vi jeres virksomhed og får al den info, vi skal bruge for at skrive jeres brand story.
Efter workshoppen hopper vi tilbage til skrivebordet og udarbejder jeres brand story (version 1).
Når version 1 er klar, kører vi feedback og laver tilretninger. Med disse på plads designer vi jeres endelige brand story.
Til sidst modtager I en smuk brand story, der indkapsler jeres virksomhed. Herefter lægger vi en plan for det videre samarbejde.
Er vi store nok til at have en brand story?
Absolut. Det er alle. En god brand story afhænger ikke af, hvor mange ansatte I har, eller hvor længe I har eksisteret. En god brand story afhænger af autencitet.
Giver en brand story vækst?
Ja, det gør den. Fordi I fremstår, som I gerne vil og signalerer, at I er en virksomhed, der har styr på jeres strategi og visioner. Det smitter af på jeres lead og vil resultere i flere tilbagevendende kunder.
Hvad er en brand story?
En brand story er jeres fortælling. Hvem I er, og hvad I står for. Der vil aldrig være to identiske brand stories, for der er ikke to historier, der er ens. Derfor er jeres brand story også unik.
Hvorfor er en brand story vigtig?
Med en brand story finder I fælles fodslag, om hvem I er. Det giver jer fælles mål at arbejde efter, og jeres lead er ikke i tvivl om, hvad I står for. Dertil er det meget nemmere at bygge jeres kommunikation op omkring jeres egen fortælling.
Kan vi selv lave vores brand story?
Ja, det kan I godt. Men det kræver, at I ved, hvem I er og er enige om det. Derfor er det nogle gange bedre at få andre øjne på jeres virksomhed.
Heldigt for dig. Jævnligt prøver vi at tømme vores hjerner og transformere tanker til håndgribelige whitepapers, der hjælper dig med at gøre det hele selv. Download det seneste her. Eller se alle de andre, vi har skrevet herunder.