+45 91 91 51 91

Australian Bodycare: Content marketing, der styrker – online og offline

Kristian Scharling 29. april 2020
Australian Bodycare: Content marketing, der styrker – online og offline

Hvordan serverer man pikante, til tider tabubelagte, emner på en måde, der giver brugeren præcis de informationer, de leder efter?

Og hvordan sørger man lige for, at man skiller sig positivt ud overfor potentielle kunder, når man ligger i direkte konkurrence med mastodonter som Matas, Neutral, Nivea og mange andre?

Det spørgsmål stillede Morten, der er CMO for Australian Bodycare, sig selv tilbage i 2017. 

Det korte svar er, at man sørger for at være stedet, man går til, så snart man skal have svar på sine problemer. 

Hvordan knækkede vi den nød? Det får du svaret på her, hvor vi gennemgår processen trin for trin. 

Udfordringen: Folk researcher online – og køber offline

Mere end 80% af forbrugerne foretrækker at researche på deres hudproblemer online – for så at købe produktet offline

Og med adskillige store spillere på markedet handler det om at bygge et brand og skabe en relation til køberen. 

En stærk relation, der er så etableret, at brugerne læser om produkter online – og derefter går i en fysisk butik og køber præcis dét produkt. 

Så hvordan kommer man derhen? Det gør man først og fremmest ved at opbygge en god, tillidsfuld relation til sine brugere. Har en forbruger tillid til et brand, vil de nemlig være langt mere tilbøjelige til at investere i deres produkter – igen og igen. 

Løsningen: Giv forbrugeren svar på alle deres spørgsmål

Løsningen på denne udfordring var i og for sig ganske simpel – i teorien. Svaret var blot, at man skulle besvare alle de spørgsmål, som forbrugeren måtte sidde med. Så det gjorde Australian Bodycare. 

Morten satte hele sit marketingteam i gang med at lave en mildest talt omfattende søgeordsanalyse – og så skrev vi ellers, i samarbejde med uddannede farmakonomer, artikler, der besvarede alt fra, hvad man gør, hvis man har lus, til hvordan man undgår røde knopper ved intimbarbering. 

Endnu en udfordring: Hvordan skriver man om pikante, til tider tabubelagte, emner?

Bakterier i intimområdet, svamp, eksem og lignende emner er for mange mennesker tabu – og ikke ligefrem blandt de mest populære emner ved spisebordet. 

Derfor var det vigtigt fra start at præsentere svarene på en professionel måde – og komplementere det med forklarende videoer og stilren grafik. 

Ved netop at gribe det an på en informativ, nærmest hjælpsom måde, er Australian Bodycare med til at sikre, at det er dem, man går til – og i mange tilfælde som de første. Det øger tilliden til forbrugeren, og når en forbruger går til dig for at få svar på deres problemer og spørgsmål – ja, så er det også dig, de vil købe produkter af. 

Hvorfor? Fordi de stoler på dig. Og det betyder, at de stoler på, at dine produkter virker. 

“En af vores største udfordringer har altid været at få kommunikeret de her helt almindelige, men til tider tabubelagte emner,  professionelt og med fokus på at give værdifuld, brugbar og korrekt information til vores brugere. Derfor har vi fra start gjort meget ud af vores produktbeskrivelser og blogindlæg for at sikre, at brugeren føler sig tryg ved den information, de finder hos os – og tryg, når de køber vores produkter til netop den slags problemer.”

-Morten Bo Madsen, Salgs- og marketingdirektør hos Australian Bodycare

Resultaterne taler for sig selv

Lad mig være ærlig. Jeg ville elske at vise dig graferne fra Morten og co.’s Google Analytics – men dem er han ikke meget for at dele. 

I stedet må du “nøjes” med at se de overordnede resultater. 

Her ser du en graf over Australian Bodycares månedlige organiske trafik i Danmark:

Netop det her med Danmark er værd at lægge mærke til. 

For heldigvis for Australian Bodycare er sådan noget som hud- og hårproblemer noget, som alle mennesker døjer med. Det betyder, at deres indhold er relevant i hele verden. 

Der er altså ikke vildt stor forskel på, hvordan de her problemer behandles – om man så er i Tyskland, Norge eller Danmark. 

Derfor er artiklerne sidenhen blevet oversat til engelsk, tysk og svensk. 

Og resultaterne? 

Ja, jeg bider mig ærligt talt i tungen over, hvor gerne jeg ville afsløre det. Men er du lidt ferm med diverse online tools, kan du sikkert selv grave lidt frem. Hvis ikke – så må du bare tage mit ord for det.

Resultaterne er vildere end nogen anden SEO-case, jeg selv har haft fingrene i de sidste 8 år. 

“Resultaterne har været vildere, end vi nogensinde havde turde at forestille os. På bare få år har vi formået at tage ejerskab over en lang række af de søgninger, der betyder noget for os. Og her har vores samarbejde med Somera været helt essentielt for, at vi har kunne rykke i det tempo, vi ønskede.”

-Morten Bo Madsen, Salgs- og marketingdirektør hos Australian Bodycare

 

Google anmeldelser
5.0
Facebook Bedømmelse
5.0