+45 91 91 51 91

Fra spredehagl til snigskytte: Grafikrs nye kommunikationsstrategi

Kristian Scharling 20. april 2020 4 min. læsning
Fra spredehagl til snigskytte: Grafikrs nye kommunikationsstrategi

Design- og udviklingsbureauet Grafikr kontaktede os i slutningen af 2019 for at få lagt en klar linje for deres kommunikation. 

Grafikr havde nemlig en udfordring, som rigtig mange virksomheder nok støder på før eller siden. 

De havde ikke en klar udstukket retning for deres kommunikation

Som Erik Holflod, en af partnerne i Grafikr, selv fortæller;

“Shopify er den niche, som vi har valgt at dygtiggøre os i. Udfordringen var, at vi ikke havde kommunikeret dette ud til omverden. På vores hjemmeside og i vores markedsføring skiltede vi stadig med andre ydelser, og det gav et meget bredt og upræcist billede af, hvem Grafikr var”

– Erik Holflod, Partner, Grafikr

 

Efter en indledende dialog blev vi enige om, at der skulle udarbejdes en klar kernehistorie for Grafikr. 

En kernehistorie, der helt konkret sætter ord på, hvem Grafikr er, hvad de gør – og hvem de gør det for

I samme ombæring ville Grafikr gerne have et slogan, der kunne skabe en rød tråd igennem hele deres kommunikation.

 

Første workshop med Grafikr: Hvordan kommer vi helt ind til kernen?

For at komme ind under huden på Grafikr tog vi en tur ned på deres kontor i Randers, hvor vi afholdte en fire timers workshop. 

“At mødes på den måde, som vi gjorde med Somera, skabte meget tryghed for det videre forløb, hvilket jeg sætter pris på. Det viser også, at de tager sig tid til opgaven. Vi skulle igennem en masse spørgsmål, som startede nogle interessante snakke og diskussioner, som vi måske aldrig ville have haft, hvis det ikke var for Somera.”

– Erik Holflod, Partner, Grafikr

På workshoppen kørte vi igennem hele Grafikrs identitet, hvem deres drømmekunder er, hvad deres bedste opgaver er, og ikke mindst – hvor de rent faktisk tjener deres penge. For hvorfor ikke målrette sin markedsføring mod den type af kunder, man tjener flest penge på?

Ligeledes talte vi med medarbejderne om, hvad de syntes, Grafikrs største styrke er. 

Det kan være udfordrende selv at grave sig ind til kernen af ens egen forretning. Og her kan det være guld værd at hive kræfter ind udefra, der ved præcis, hvad de skal spørge om – og som kan se det hele i et større perspektiv.

Grafikrs tagline er et godt eksempel på, hvor stor en forskel der er i deres kommunikation.

Hvor det første, man mødte på deres hjemmeside, før var:

“Skræddersyet udvikling og design til alle brancher”

Er det nu:

“Shopify-bureauet for ambitiøse startups”

Dialog med Grafikrs kunder: Hvad siger kunderne i virkeligheden om dem?

En ting er, hvad afsenderen tænker om sig selv. Noget andet er, hvad deres kunder i virkeligheden tænker om dem?

Det er nemlig ikke altid, de USP’er, man tror, man skal slå sig på, stemmer overens med de USP’er, ens kunder fremhæver.

Sandheden skal man høre fra fulde mennesker, børn – og ens kunder. 

Derfor arrangerede vi en række interviews med Grafikrs kunder for at få dem til at sætte ord på, hvordan Grafikr reelt var som samarbejdspartner. 

Dybdegående interviews er uvurderlige, når man skal udstikke en klokkeklar retning for sin virksomhed. Og i Grafikrs tilfælde gav det os et mere retvisende billede af, hvad Grafikrs kunder vægter i samarbejdet.

Kunderne fortalte blandt andet, hvad de satte pris på ved samarbejdet med Grafikr – og hvad der for dem gjorde, at Grafikr formåede at skille sig ud fra konkurrenterne. 

 

Jeres kunders tilbagemeldinger er guld værd i markedsføringsregi

Man opdager mange ting, når man snakker med sine kunder – blandt andet gav det os et klart billede af, hvilke ord, termer og udtryk, kunderne brugte om netop Grafikr. 

I løbet af vores interviews med kunder, opdagede vi, at kunderne havde svært ved præcist at pinpointe, hvad Grafikr egentlig er. 

Er de et udviklingshus? Et webbureau? Et onlinebureau? Et Shopify-bureau? Eller noget helt femte?

Med afsæt i vores workshop og samtalerne med deres kunder fik vi én gang for alle defineret, hvem Grafikr er – og hvad de skal slå på i deres kommunikation. Helt konkret kunne vi aflevere en skreven kernehistorie, der definerer, hvad Grafikr er for en virksomhed – og hvorfor de er til. 

Dertil udarbejdede vi en tydelig tone of voice, der fungerer som en brugermanual for Grafikrs kommunikation. En tone of voice, der definerer, hvordan Grafikr kommunikerer – helt ned til mindste detalje. 

Nu sidder du måske og tænker: 

“Jamen. Det er jo alt sammen meget fint, Kristian. Men hvad fik de helt konkret ud af det? Altså kan de bruge det til noget?”

Det kunne jeg skrive side op og side ned om. 

Så i stedet vil jeg give ordet videre til Erik fra Grafikr:

“Vi ved nu med 100% sikkerhed hvad vi skal kalde os. Vi er et 100% Shopify-bureau, som hjælper ambitiøse start-ups. Det føles rart at sige. Og det føles rigtig.

Det er nyt i vores kommunikation, så det er noget, vi også selv er ansvarlige for at føre korrekt ud i livet – og det er en løbende process. Kristian har serveret det til os på et sølvfad. Nu skal vi bare leve efter det.

Derudover har vi fået et catchy udtryk, digital dominans, som vi kan bruge som en rød tråd igennem hele vores markedsføring. Det udtryk beskriver kort og kontant hvem vi er – og ikke mindst hvad vi gør for vores kunder.” 

– Erik Holflod, Partner, Grafikr

Google anmeldelser
5.0
Facebook Bedømmelse
5.0