+45 91 91 51 91

Hvad er en SEO-tekst?

Kristian Scharling 3. april 2016 6 min. læsning
Hvad er en SEO-tekst?

SEO-tekster er et evigt omdiskuteret emne, og der er ofte uenighed om, hvad det egentligt er. Når man nævner SEO-tekster, bliver tankerne ofte ledt over imod tekster, hvor det udelukkende er søgemaskinerne, der er tænkt på. Dette ses ved unødvendig højfrekvens er keywords, meget tynde sætninger og lange artikler, der ikke har andet formål end at skulle få en side til at rangere højt.

Disse tider er dog heldigvis ændret. Nu til dags er fokus langt mere på brugeroplevelsen.

Hvordan skrives en god SEO-tekst så?

Google har mere end 200 ranking faktorer, og det er naturligvis ikke alle, der er relevante for den enkelte tekst. Men ser vi på nogle af de officielle ranking faktorer, har vi:

 

Ovenstående ranking faktorer er kun få ud af <hundredevis af faktorer, der afgør, hvordan din side placerer sig på Google. Tager vi fat i nogle af de førstnævnte ranking faktorer, ser vi;
At den ideelle tekst har keywordet i sin overskrift, i titel og description, at teksten er lang, og at keyword optræder mere end alle andre ord.

 

Alt dette skriger jo af, at man får en skræktekst, som beskrevet i indledningen?

Brugeren > Google

Netop derfor er det vigtigt, at vi tager et kig på de efterfølgende faktorer, som kommer til at fylde mere og mere med tiden. Hvor du engang kunne slippe af sted med dårligt skrevne tekster, hvor der var stavefejl, dårlig grammatik og kludrede sætninger, er dette nu også en vigtig ranking faktor. Dertil at man har fokus på LSI. LSI er, at Google ser på semantikken. Altså ser Google ikke kun på, hvad der står, men hvad det rent faktisk betyder. Det vil sige, at brugen af relevante keywords, der ligger op af dit primære keyword, er fordelagtige at anvende.

Opdaterer du dertil dine tekster ofte, sender det et signal om, at dine artikler ikke er forældede og fortsat relevante. Tilføjer du dertil en beregner eller lignende, der kan fungere som ekstra hjælpemidler, er vi helt oppe at ringe. Bolius er eksempelvis rigtig dygtige til dette.

Sidst, men ikke mindst, må vi ikke glemme, at længden fortsat har noget at sige. Langt, gennemarbejdet indhold er at foretrække over kortfattede artikler. Dette betyder dog ikke, at du blot skal skrive ekstra fyld, men i stedet supplere med ekstra information, der kan være til glæde for brugeren.

Når det kommer til stykket, er det læseren, du skal have i tankerne, når du skriver dine tekster. Bliver læseren på din side, deler de dit indlæg og tager de kontakt til din virksomhed, har din tekst opfyldt sit formål.

Vi skal huske på, at en tekst ikke blot skal trække trafik, men også gerne konvertere de besøgende.

Tiderne, hvor man blot kunne skrive 2.000 ords fyld om et givent emne og skrue op for brugen af søgeord er ovre. Google forlanger kvalitet – og det samme gør brugeren.

SEO-tekster, der sælger

En SEO-tekst skaber altså værdi for læseren. Det er ikke ligegyldigt indhold. Og en god en af slagsen tiltrækker folk med et behov for hjælp eller lige præcis dine produkter eller ydelser. Gode SEO-tekster ligger i top på Google, men de sælger også. Her er 3 vigtige faktorer for gode og sælgende SEO-tekster.

1.    Lav skarpe meta titles og meta descriptions

Det første bekendtskab dine besøgende stifter med dig, er det lille tekstuddrag på Googles side. Her skal du altså være ekstra skarp – for det er afgørende for, at dine potentielle kunder overhovedet klikker sig videre ind på din side.

Som sagt er det vigtigt at få dit primære søgeord flettet ind i både title og description. Men det kan ikke alene gøre det. Tænk over, hvorfor brugeren har søgt på det givne søgeord. Og brug det som springbræt til at skrive din meta title og meta description. Slut af med en Call-to-action, der opfordrer brugeren til at klikke sig videre: ”Bliv her klogere på..” eller ”Se her, hvad..” lokker begge læseren ind på din side.

2.    Fang brugerne fra første færd

Brugerne skal fanges med det samme. Og her er overskriften på din SEO-tekst altafgørende. Er overskriften intetsigende, kan du godt regne med, at brugerne klikker sig skrigende bort. Overskriften afgør, om læseren overhovedet når videre i din SEO-tekst – det er nemlig her, du skal fange opmærksomheden og interessen.

Meta title og overskrift skal stemme overens, men de behøver ikke være identiske. Overskriften skal pirre nysgerrigheden og være startskuddet til at brugeren læser teksten til ende. Men hvordan pirrer du nysgerrigheden? Det kan du eksempelvis ved at trigge brugeren som her: ”Forstærk din online synlighed med 25 % på 2 minutter”. Her er der konkrete faktorer på spil. Du kan få værdi ud af at læse teksten, fordi du kan øge din online synlighed med konkrete tal inden for en bestemt tidsramme.

3.    Gør teksten overskuelig for den ”dovne” læser

Vi kender det selv. Det skal være let og enkelt at få informationer uden alt for meget arbejde. Og i en travl hverdag, hvor vi forventer hurtig servering, er der ikke plads til SEO-tekster med tykke mure af ord. Det skal være en glidebane – ikke en forhindringsbane. Derfor skal det være let og overskueligt at komme fra overskrift til bunden af teksten. Er det ikke det, hopper brugerne videre.

Derfor skal du gøre dine SEO-tekster ultralette at glide igennem. Sørg for korte sætninger og undgå lange afsnit. Det får også budskabet til at stå mere klart frem, når brugeren ikke får lange, snørklede sætninger galt i halsen. Det er også en fordel at bryde tekstmuren med bulletpoints og masser af underoverskrifter. Så er teksten let spiselig og glider ned uden problemer.  

Skal vi hjælpe med tekster til din hjemmeside?

Så kontakt os i dag og få et tilbud inden for 24 timer.

Google anmeldelser
5.0
Facebook Bedømmelse
5.0