Hvad koster en tekstforfatter egentligt?
Bureau- og konsulentarbejde takseres ofte via en timepris. Nogle koster 2.000 i timen, andre koster 300. Skal man så ikke bare vælge den billigste mulighed, fordi en times arbejde er en times arbejde, uanset hvilken løsning man vælger? Alle kan vel nå den samme mængde arbejde på det samme antal timer – ikke?
Udover at kvaliteten kan variere utroligt meget fra sted til sted, er det også vidt forskelligt, hvad man som bureau eller konsulent mener, at man kan nå på en time. Derfor er det vigtigt, at du som kunde ikke løber skrigende væk fra en høj timepris, før du har fået specificeret yderligere, hvad du egentlig får for pengene. Omvendt er det næsten også endnu vigtigere, at du ikke vælger det første og bedste, fordi du kan få en ekstra billig timepris.
Fordi timeprisen siger intet om, hvad dit projekt samlet kommer til at koste.
En times arbejde hos Somera
Vi vil prøve at skære det ud i pap. Hos Somera kører vi en timepris, der hedder 850 kr. excl. moms. For en times arbejde kan du som udgangspunkt få lavet blandt andet:
- 2 kategoribeskrivelser af 300-400 ord
- 3 produktbeskrivelser af 150-200 ord
- 1 blogindlæg af 400-500 ord
- 1 linkbuildingartikel af 400-500 ord
- 2 hjemmeside-/servicetekster af 300 ord
- 2 mails til et mailflow
- 1 længere nyhedsbrev af 500 ord eller to korte af 200-250 ord
- 1 times content marketing-konsultation med indehaver Kristian Scharling
- 250-300 ords PR-arbejde/marketingsbudskaber
- 10 minutters transskribering
- 400 ords oversættelse til engelsk og visse andre sprog fra dansk
- 750 ords oversættelse til dansk fra engelsk og visse andre sprog
- 2500 ords korrekturlæsning
- 1750 ords korrekturlæsning og lettere optimering
- 1000 ords korrekturlæsning og omfattende optimering
- 4 minutters danske undertekster til video
- 2 minutters engelske undertekster til video
Alle listede priser omfatter research, tekstforfatning, revidering, godkendelse og korrektur. Du vil altid få en fast pris på din opgave, når dens fulde omfang er vurderet.
Variabler, der kan påvirke prisen
Ovenstående liste er, hvad man kan forvente i 9/10 tilfælde, når man kommer til os med en opgave. Der kan dog være visse elementer ved opgaven, som gør, at prisen på en tekstforfatter kan variere.
Korte, konkrete tekster
Mere tekst er lig med mere arbejde. Skulle man tro. Små, specifikke tekster, der skal indramme mange informationer på et lille område, er ofte sværere at skrive end længere stykker, hvor man har mere plads at arbejde på til at forklare noget yderligere. Har man nogle markedsføringbudskaber eller en række produktbeskrivelser, der skal indkapsle noget omfattende, men som kun må fylde 30 ord, kan man ikke få skrevet 20-25 af dem på en time. Her vil vi give et særtilbud på opgaven.
Tekniske produkter og omfattende research
Det er ingen hemmelighed, at nogle tekster er nemmere at skrive end andre, fordi de ganske enkelt kræver mindre research. Det går hurtigere at skrive en artikel om fodbold end om elementpartikler på et atomart niveau. Og det kan have betydning for prisen. Igen vil vi give et særtilbud, hvis vi føler, at opgaven falder uden for kategori.
Manglende grundlæggende information ved start på tekstarbejde
Det sker af og til, at folk har ønsker til rettelser i deres tekster, og det er helt naturligt. Folk har en forventning om, at tekstarbejdet bliver efter deres hoved, og det går vi gerne langt for at sikre ved at foretage rettearbejdet gratis. Dette forsøger vi at forsikre os ved at få afklaret opgaven så gennemgående som muligt i starten, og ellers har kunden mulighed for at følge med og kommentere live, mens vi skriver. Skulle det dog ske, at den færdige tekst er grundlæggende forkert, fordi vigtige informationer har været udeladt i starten, vil vi tage en merpris for rettearbejdet.
Du får altid en konkret pris på din opgave
I stedet for en samtale, der lyder:
- Hvad koster I?
- 850 kr. i timen.
- Det er dyrt. Det vil jeg ikke. Farvel.… vil vi skabe en samtale, der går:
- Hvad koster I?
- Det afhænger af, hvad du skal have lavet. Vi har en timepris på 850 kr., men hvis du kan fortælle mig mere om dit projekt, kan jeg give en fast pris på det hele.
- Det lyder godt. Jeg sender dig et udkast om lidt, og så kan vi tage den derfra.
Inden vi går i gang med noget som helst, får du altid en fast pris på alt det arbejde, du skal have udført, hvorefter du skal bekræfte, at du vil gøre brug af tilbuddet. Vi giver ikke os selv carte blanche eller sender svage, tvetydige svar vedrørende priser tilbage.