Content drevet SEO - få mere ud af dit indhold med den effektive SEO-strategi

Content drevet SEO er en SEO-strategi, hvor indholdet spiller den største rolle.

Succes med en content drevet SEO-strategi kræver, at du har styr på det tekniske fundament - at du har en velfungerende hjemmeside.

Men det er godt indhold, der er den primære drivkraft.

Det betyder, at det er din evne til at hjælpe og uddanne din målgruppe, som skal sikre, at du tiltrækker trafik til hjemmesiden.

Bliv klogere på, hvad du kan opnå med en content drevet SEO-strategi her. 

Hvordan adskiller strategien sig fra traditionel SEO?

Content drevet SEO går ud på at lave indhold, som er skabt til at blive læst og delt. 

Frem for at skrive generiske SEO-tekster, som du gemmer væk på din hjemmeside, laver du engagerende indhold af høj kvalitet, der taler ind i din målgruppes behov.

Hvis du vil have succes med content drevet SEO, er det en forudsætning, at dit indhold er så godt og gennemarbejdet, at du har lyst til at dele det på dine andre kanaler - og dine læsere skal have lyst til at gøre det samme.

På den måde skaber dit indhold værdi for din virksomhed og din målgruppe udover SEO. Samtidig med, at det har positiv indvirkning på dine placeringer på Google.

Fokus på emner frem for enkelte søgeord

I modsætning til en traditionel SEO-strategi, fjerner du fokus fra at rangere med enkelte sider på isolerede søgeord, når du arbejder med content drevet SEO.

I stedet er det en holistisk tilgang til at dele din ekspertise og uddanne din målgruppe i dit fagområde med en pulje af indhold.

Søgeordsanalysen er stadig essentiel i en content drevet SEO-strategi. 

Men udvælgelsen af søgeord og tilgangen til, hvordan du rangerer på dem, er anderledes.

Gør rejsen fra besøg til køb kortere med bottom up-tilgangen

Enhver SEO-strategi har til formål at tiltrække trafik. Traditionelt har mange SEO-strategier til formål at tiltrække mest mulig topfunnel-trafik.

Med en content drevet SEO-strategi arbejder du i stedet målrettet med at rangere på de søgeord, hvor der er størst chance for at konvertere nye kunder.

Det gør du ved at vende salgstragten på hovedet med en bottom up-tilgang:

top down vs bottom up SEO

Ved at starte med at fokusere på søgninger, hvor den søgende er længere i sin købsrejse, er der kortere fra besøg til potentiel konvertering. 

Det gør, at vi ofte hurtigere ser målbare resultater af vores indsats.

Få en content drevet SEO-strategi: Sådan gør du i praksis

En vigtig del af arbejdet med content drevet SEO ligger, før du begynder at skrive dit indhold. 

Når vi arbejder med content drevet SEO følger vi tre trin, før skriveprocessen begynder:

content marketing arbejdsproces

1. Afgræns emnet, du vil etablere dig som ekspert i

Hvis du vil høste frugterne af en content drevet SEO-indsats, skal du definere dit ekspertområde. Hvilken niche opererer du inden for? Og hvilke emner er din virksomhed ekspert i?

Noter en række underemner for at gøre det mere præcist og håndgribeligt, hvad dit ekspertområde er.

I den proces kan du med fordel række ud til kunder og kolleger samt benytte ChatGPT for at få inspiration.

Ved at have fokus på emner frem for enkelte søgeord sikrer du en rød tråd i dit indhold. Det gør det tydeligt over for både Google og din målgruppe, hvilken niche du er ekspert i.

Lad os tage et eksempel:

Din virksomhed sælger rekrutteringssoftware. Derfor ønsker I at etablere jer som eksperter inden for rekruttering. Underemner kunne være kandidatoplevelse og online rekruttering. 

2. Kortlæg og kategoriser dine vigtigste søgeord

Når du ved, hvad dine vigtigste emner er, er det tid til søgeordsanalysen.

Brug Google Keyword Planner eller dit foretrukne værktøj.

Kategoriser dernæst søgeordene fra analysen ud fra den klassiske købsrejse - awareness, consideration og decision.

Her er et eksempel for emnet kandidatoplevelse:

eksempel på content marketing brugerrejse

Nu ved du, hvilke søgeord der er relevante i decision-fasen, hvor din målgruppe er tættest på køb.

3. Strukturer dit indhold i topic clusters

Ud fra din søgeordsanalyse og -kategorisering ved du, hvilke søgeord du vil rangere på.

Men før du går i gang med at skrive enkeltstående artikler om hvert af dem, så hæng lige på lidt endnu.

Der er en ting, du skal have for øje, før du udarbejder dit indhold:

Du skal skabe sammenhæng mellem de enkelte stykker indhold.

Det skal du af to grunde:

  1. Du sikrer en stærk intern linkstruktur.
    Det er afgørende for, at Google forstår, hvad du er ekspert i.

  2. Du får overblik over alt dit indhold.
    Det sikrer, at du let kan skalere din pulje af indhold op senere hen. 

Den letteste måde at skabe sammenhæng mellem dit indhold, er ved at strukturere det i topic clusters.

Her er et eksempel på, hvordan en topic cluster kan se ud for emnet kandidatoplevelse:

topic cluster

Se her, hvordan du nemt laver topic clusters.

4. Udarbejd dit indhold

Nu ved du, hvad dit indhold skal handle om. Men før du sætter en vilkårlig medarbejder til at skrive teksterne, så husk:

Det er indholdet, der bærer din SEO-strategi. 

Det forudsætter naturligvis, at dit indhold er SEO-optimeret. Men den klassiske, generiske SEO-tekst rækker ikke.

Det skal være gennemarbejdet indhold, hvor der er kælet for detaljen.

Se her, hvordan du skriver tekster, som du stolt kan vise frem.

Hvorfor arbejde med content drevet SEO?

Det er ikke alle SEO-bureauer, der laver content drevet SEO. Men det gør vi. 

Her er fire grunde til, at vi sværger til denne SEO-strategi:

1. Du får bang for the buck

Med en content drevet SEO-strategi går du målrettet efter at tiltrække trafik, der er tæt på køb. Derfor er der kortere fra besøg til potentielt køb.

2. Dit indhold skaber værdi for din virksomhed ud over SEO

En content drevet SEO-strategi understøtter, at dit indhold evner meget mere end at tiltrække trafik på et enkelt søgeord.

For eksempel kan du lette arbejdet for kundeservice, der kan henvise til et blogindlæg om emnet. Eller måske én i salgsafdelingen kan vinde en ny kunde, fordi de lynhurtigt får sendt en relevant kundecase over. 

3. Du er mindre sårbar overfor ændringer i Googles algoritmer

Googles retningslinjer for, hvilket indhold der vinder toppladser, opdateres hele tiden. Men deres formål er altid det samme: At vise de bedste resultater for brugerne på Google.

Derfor er vi langt mindre sårbare over for ændringerne, når vi fokuserer på at lave indhold, der hjælper brugerne, end hvis vi prøver at udnytte eller manipulere Googles algoritme med tekniske tricks.

4. Du øger din autoritet i din niche

Ved at fokusere på at dominere et emne frem for enkelte søgeord, gør du det tydeligt, hvad du er ekspert i - både over for din målgruppe og for Google.

På den måde etablerer du et stærkt navn i din niche og øget kendskabet og tilliden til din virksomhed.

Er du nysgerrig på, hvad du kan opnå med en content drevet SEO-strategi?

Se, hvilke resultater SEO-strategien kan skabe her.

Vil du lære mere om content marketing?

Gør som mere end 2.000 andre marketers og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Hver uge gør vi vores bedste for bare at gøre dig en smule klogere på content marketing.

Fedt! Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
Hovsa. Der gik noget galt. Prøv lige at tjekke din e-mail en ekstra gang.
Få styr på jeres kernefortælling

Vil du lære, hvordan selv laver content markedsføring?

Heldigt for dig. Jævnligt prøver vi at tømme vores hjerner og transformere tanker til håndgribelige whitepapers, der hjælper dig med at gøre det hele selv. Download det seneste her. Eller se alle de andre, vi har skrevet herunder.

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed.

Kristian Scharling
Founder
Navn
E-mail
Telefonnummer
Din besked
Send din besked

Din besked er nu sendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt 👋🏼

Ups! Der gik noget galt under indsendelse af formularen.