5 gode grunde til at bruge interaktive tools på din hjemmeside (inkl. eksempler)

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg elsker interaktive tools - og den kærlighed vil jeg gerne give videre til dig. Derfor har jeg sat mig for at liste de fem bedste grunde til, hvorfor du skal bruge det på din hjemmeside.

Dertil har jeg naturligvis inkluderet gode eksempler og guides til, hvordan du selv kan komme i gang med at bruge interaktive tools.

1. Stærke user signals = bedre placeringer

Med en online marketing-baggrund, der tager udspring i søgemaskineoptimering, er dette for mig en af de klart vigtigste grunde til, at man skal bruge interaktive tools på sine sider. User signals har de senere år fået mere og mere at sige i forhold til ens rankings. Og det giver god mening.

User Signals er de signaler, som de besøgende sender. Hvor længe man bruger på en side, klikker sig rundt, om brugeren blot springer væk fra siden igen mv.

Google har som mission at vise de bedste og mest relevante resultater for brugeren, og det faktum, at brugerne er aktive og bruger tid på siden, er et klart og tydeligt signal.

Så du får både glade besøgende og bedre rankings –> hvilket fører til endnu flere besøgende.

Et godt eksempel på dette er Dinero. De har lavet en simpel momsberegner.

Deres gennemsnitlige sessionslængde er blevet forhøjet massivt, og deres organiske trafik er “eksploderet”, som Patrick Teglstrup, CMO for Dinero, selv siger.

Arbejder du i WordPress, kan du lave dine egne beregnere med dette plugin

Hvis du vil høre flere af hemmelighederne bag, hvordan Dinero tiltrækker +1 million besøgende om året, deler de ud af dem her.

2. De er “link-able” og “share-able”

Når det kommer til indhold, er det vigtigt at gøre op med sig selv, hvad meningen med indholdet er. Er det, at det skal fungere som landingssider, at det skal deles på de sociale medier, tiltrække links eller konvertere kunden? Det kan ofte godt flere af tingene, men sjældent alt på samme tid.

Et glimrende eksempel er Bolius’ beregner til håndværkerfradraget.

Det er en forholdsvis simpel beregner, der hjælper med at beregne, hvor stort et håndværkerfradrag man er berettiget til. Denne side alene har tiltrukket 364 backlinks (fra 66 forskellige domæner). Det må siges at være acceptabelt.

Et mere avanceret tool er deres kort over indbyggertallet i hver kommune. Det har skaffet 23 backlinks og mere end 120 sociale delinger.

Hvad får folk til at linke?
Link-able indhold er indhold, der bidrager med ekstra indhold eller viden, man typisk ikke selv kan skrive sig ud af. Det er eksempelvis en beregner til håndværkerfradraget, som man ikke selv kan implementere i en artikel.

Hvad får folk til at dele?

Share-able indhold er indhold, der typisk er så godt/informerende/underholdende, at man mener, det bidrager til andre også. Det er eksempelvis et kort over indbyggertallet i de enkelte byer eller et kort over “Danmarks mest sexede by” (Sinful), der bidrager med noget overraskende eller underholdende til folks netværk.

3. Det er glimrende til PR

Når det kommer til klassisk outreach og PR, er det uhyre populært at bruge infografikker. Og det er det med god grund. De er nemme at implementere, det ser lækkert ud, og man får links. Noget, man dog ofte misser, er de besøgende.

Journalister er glade, når man kan underholde og aktivere læserne. Dertil får de serveret noget ekstraordinært godt indhold på et sølvfad, som de ikke selv behøver at lægge yderligere energi i. Derved kan de på kort tid skrive en god artikel, der fanger læseren og giver sociale delinger.

Dette har de dygtige folk hos Sinful derfor grebet an på en anderledes måde. Fremfor blot at lave infografikker har de lavet interaktive kort. I deres tilfælde spænder det sig over alt fra:

“Danmarks mest sexede by”, “Danmarks mest sexede navn” – og “Kalorieberegneren”.

Kalorieberegneren er deres mest delte samt mest linkede stykke indhold – 616 delinger på Facebook. Deres “sexkort” er også ekstremt populært med 19 backlinks. Og her snakker vi fra sider såsom EB.dk, BT.dk, MX.dk, Aller.dk, Dagens.dk mv.

Altså nogle af de helt tunge links.

Dertil skal vi huske, at “delingerne”, som jeg gør rede for ovenfor, ikke tæller alle delingerne med fra medierne selv.

Data taget fra ahrefs.com*

Om Sinfuls brug af interaktive medier fortæller Mathilde Mackowski:

“Vi elsker at involvere læserne i vores historier. Derfor foretrækker vi altid at bruge et interaktivt medie frem for infografik – naturligvis hvis historien kan bære det.

Det har vi blandt andet gjort i disse tilfælde: http://kalorieberegner.sinful.dk/ og www.sinful.dk/sexkort

I disse historier kan vi aktivere læserne og give dem ekstra viden og deres sexliv. Det giver et sjovt tvist som gør det ekstremt delevenligt.

Hvorimod i vores “Året der gik” historier bruger fortæller vi altid historien med infografik, da det i dette tilfælde er den bedste fortællerform.”

Få flere greb, der øger jeres chancer for at komme i pressen her.

4. Hjælp brugeren med at træffe det rette valg

Driver du en webshop, vil du naturligvis gerne hjælpe dine kunder med at købe den rette vare. Sælger du f.eks. tøj eller andet, der varierer i størrelsen, har du en interesse i, at de vælger den rette størrelse første gang. Dette giver færre retur-varer og gladere kunder.

Den danske webshop Faktorfobi har lavet en meget simpel løsning. De gør opmærksom på, at deres soldragt er lille i størrelsen, og den besøgende kan så, ud fra hvad deres barn ellers bruger, få svaret på, hvad den rette størrelse soldragt er.

En anden webshop, der gør det lidt mere avanceret, er ASOS, som jeg altid bliver mere og mere imponeret af. Her indtaster du højde, vægt og alder. Herefter får du anbefalet størrelser på tøj, der passer dig. Dertil kan man se, hvad andre brugere har valgt. Og og og, sidst, men ikke mindst, tager de også udgangspunkt i ens tidligere køb.

5. Brug beregnere til at overbevise kunden

Slutteligt er beregnere en god måde at få kunden til at indse, hvorfor dit produkt er smart. Et godt eksempel er Rockwool, der laver en beregner, der viser, hvor meget man kan spare ved en “energioptimering”.

Her taster man adresse ind, og så trækker Rockwool en række data ind – kort efter får man et svar. Nedenfor kan du se, hvordan det ser ud ved mine forældres hus her i Aalborg.

Nedenunder er der en række forklaringer på, hvordan disse beregninger er foretaget, og hvordan det kan gøres. En “nem” og smart måde at forklare på, hvorfor deres produkt har værdi for kunden. Igen er det super “link-able”. Ser vi bort fra Rockwools forside og en anden primær landingsside, er denne test deres side med flest backlinks.

Stadig i tvivl om, hvorvidt det kan bruges i din branche?

Interaktive tools giver leads, links, delinger og glade kunder. Men kan det nu også bruges i din forretning? Uden tvivl.

Den dygtige Eric Ziengs er først og fremmest en hamrende dygtig content marketer. Dernæst er han troldmand hos førnævnte Bolius. Udover mine tidligere nævnte pointer følger Eric op med;

  • “Du holder brugerne længere på dit site, og ud fra resultatet kan du sende brugeren videre til andre meget relevante sider”.
  • “Når brugerne benytter sig af din beregner, får du indsigt i, hvilke valgmuligheder der er de mest eftertragtede”.

Sådan kommer du selv i gang

Hænger du stadig på, er du forhåbentligt nu overbevist om, at det kun kan gå for langsomt med at få implementeret nogle intetaktive tools i jeres markedsføring. Men hvordan kommer I i gang?

Først og fremmest skal I gøre jer klart, hvad der vil give værdi til brugerne. Har I allerede nogle sider med mange besøgende, kan I dykke ned i dem som det første og se, om man kan tilføje noget ekstra dertil.
Dernæst kan I overveje det næste gang, I laver noget infografik, om man kunne lave dette på en smartere måde?

Tools til at komme i gang:

GravityForms – Lav simple beregnere

H5O – Lav interaktivt indhold. Dette kan være online kurser, quizzer, timelines mv. Der er en række eksempler her.

En dygtig programmør – Skal du lave noget lækkert, kommer du desværre ikke udenom en programmør.

Få yderligere inspiration

Nedenfor vil jeg løbende opdatere med gode eksempler fra forskellige brancher. Har du nogle gode, så send dem endelig til mig.

Sundhed – beregn, hvor meget du får ud af et hæve/sænkebord Movingdesks.com

Træning – beregn kost til vægttab
Bodylab

SEO – beregn hvad et højere besøgstal er værd
Concept-I

Ecommerce – Find den rette jakke
– The North Face

Beregn pris på hjemmeside
Memoo

Beregn pris på bademodul
Badmodul.dk

Har du styr på de interaktive tools, kan du få flere tips til, hvordan du optimerer dit content her.

Vil du lære mere om content marketing?

Gør som mere end 2.000 andre marketers og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Hver uge gør vi vores bedste for bare at gøre dig en smule klogere på content marketing.

Fedt! Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
Hovsa. Der gik noget galt. Prøv lige at tjekke din e-mail en ekstra gang.
Få styr på jeres kernefortælling

Vil du lære, hvordan selv laver content markedsføring?

Heldigt for dig. Jævnligt prøver vi at tømme vores hjerner og transformere tanker til håndgribelige whitepapers, der hjælper dig med at gøre det hele selv. Download det seneste her. Eller se alle de andre, vi har skrevet herunder.

Et portræt af Kristian Scharling, der smiler til kameraet.

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed.

Kristian Scharling
Founder
Navn
E-mail
Telefonnummer
Din besked
Send din besked

Din besked er nu sendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt 👋🏼

Ups! Der gik noget galt under indsendelse af formularen.