Bureau, in-house eller freelancer. Hvad skal du vælge?

Bureau, freelancer eller inhouse. Det er groft sagt de løsninger, der er, når der skal løses marketing-opgaver hos en virksomhed i dag. Så hvad vælger man? 

Det hjælper jeg dig med at finde svaret på i dag.

I dette blogindlæg løber jeg gennem, hvilke overvejelser I bør gøre jer, når I vælger, hvem der skal løse jeres content marketing-opgaver.

Vi vil se nærmere på:
-
Typer af opgaver
- Tid
- Skalering
- Strategisk sparring
- Kvalitet
- Budget

Læs med og bliv klogere på, hvad der er den bedste løsning for jeres content marketing behov.

Hvilken type content marketing opgaver skal I have løst?

Virksomheder hyrer tekstforfattere af forskellige årsager.

Nogle har ét stort projekt, som de har brug for hjælp til at løse, hvor andre hyrer tekstforfattere til at sikre et regelmæssigt flow af content. 

Om I vælger et content marketing-bureau, en freelance eller inhouse copywriter bør derfor komme an på, hvad jeres content marketing-behov er.

Hvis produktspecifikke tekster er essentielle for jeres virksomhed

… kan det være en fordel at hyre en inhouse copywriter. 

Jo mere produktspecifikke jeres tekster skal være, jo vigtigere er det, at jeres copywriter har adgang til jeres produkt eller service. 

Inhouse copywritere deler (som regel) kontor med resten af jeres virksomheds medarbejdere. De er derfor tættere på produktet og har mulighed for at arbejde sammen med produktspecialisterne. 

Det gør det lettere at uddanne sig i de nye produkter, der kommer til. Det er en stor fordel, hvis I ofte skifter ud i jeres produktsortiment, løsninger eller ydelser. 

Samtidig kender en inhouse copywriter virksomhedens kultur ud og ind. Det giver dem et godt udgangspunkt for at lave indhold, hvor jeres værdier skinner igennem.

grafik over fordele ved en inhouse copywriter

Hvis I drømmer om en fuldendt content marketing-strategi

… har et bureau kapaciteten til at få jer i mål.

Dels fordi der er flere hænder til at løfte opgaverne.

Men også, fordi et content marketing-bureau kan vejlede jer og hjælpe med at lægge en strategi, så I sikrer, at I får mest ud af det indhold, der bliver produceret. En strategi, der tager udgangspunkt i mange års erfaring med netop denne type opgaver.

De ansatte på bureau følger tæt med i branchens udvikling og bliver løbende uddannet i de nyeste best practices. Derfor har bureauets ansatte styr på de seneste trends og tendenser. Det får I mulighed for at høste fordelene af, når I får et bureau med som samarbejdspartner. 

Samtidig består en content marketing-strategi oftest af et mix af forskellige formater. Og ingen enkeltperson mestrer dem alle. 

Bureauer har den styrke, at der er flere ansatte, som er specialiserede i hver sin ting. Derfor har et bureau specialister på tværs af de forskellige content marketing-discipliner.

Derfor er et content marketing-bureau en god løsning, hvis I vil arbejde målrettet med en content marketing-strategi over længere tid. Bureauet vil desuden ofte være en god sparringspartner for en intern copywriter til at vejlede og hjælpe dem i deres arbejde.

Grafik der viser fordele ved et content marketing bureau

Et alternativ til bureauet

Hvis I søger en fleksibel løsning

… kan en freelance copywriter opfylde jeres behov.

Hvis jeres behov for en kyndig tekstforfatter er sporadisk eller begrænset til en specifik opgave med faste rammer, kan en freelance copywriter hjælpe jer hurtigst og billigst i mål. 

En freelance copywriter er den mest fleksible løsning, og her er der ofte muligheder for kortere samarbejder. Det kan være en fordel, hvis I har enkeltstående projekter, I skal have hjælp til at løse.

En freelance copywriter arbejder til gengæld alene, og derfor kan ventetiden være lang, hvis I lægger et stort projekt. Her kan man i stedet lave en konstellation, hvor man har en content marketing-specialist ansat internt, der så hyrer en række af freelancers til at eksekvere i stedet.

Grafik der viser fordelene ved en freelance copywriter

Hvor meget tid har I til content marketing?

Det er ingen hemmelighed, at content marketing er tidskrævende. 

Derfor er tid ofte en af de afgørende årsager til, at man lægger en sådan opgave ud til et bureau. Her sparer man tid på:

  • Rekruttering
  • Strategi
  • Ledelse af det interne team

Det betyder ikke, at I bliver holdt fuldstændigt ude af loopet, hvis I vælger at få opgaverne løst eksternt. 

Et content marketing-bureau eller en freelance copywriter har også brug for at lære jeres virksomhed at kende og at forstå, hvad det helt præcist er, I ønsker jer.

Du kan læse mere om, hvordan et content marketing-samarbejde med et bureau foregår her. 

Men til gengæld skal I ikke brug tid på at oplære og løbende uddanne copywritere på et bureau i, hvordan man skriver gode blogindlæg, lægger en content marketing-strategi eller hvad de nyeste retningslinjer for SEO-optimering er. Ligesom at I med ro i maven kan stole på, at I får gennemarbejdede tekster leveret.

Derfor bør I afklare, hvor meget tid og evner I har til at uddanne en inhouse copywriter - og til tider selv hjælpe til med korrekturlæsning eller sparring.

Har I brug for en sparringspartner?

Er I på udkig efter tekstforfattere, der klarer det hårde benarbejde, eller har I også brug for input til, hvordan I lægger en strategi?

En sparringspartner kan være afgørende for, om I får succes med jeres content marketing. Derfor vælger virksomheder ofte at hyre eksterne bureauer for at få en sparringspartner med ombord, der ikke er farvet af at arbejde i virksomheden.

Et bureau kan give jer indblik i de strategiske og tekniske trends, der sikrer de bedste resultater, fordi de holder tæt øje med, hvordan branchen udvikler sig. Det er ofte den viden, som virksomheder mangler for at få succes med deres content marketing.

Samtidig har ansatte på bureau et hold af kolleger i ryggen, som de har mulighed for at sparre med. På den måde får I adgang til hele den samlede pulje af viden, som bureauet ligger inde med. 

For andre er det en større prioritet, at virksomhedens kultur og værdier er tydeligt til stede i teksterne, end at de er baseret på den allernyeste viden om, hvordan indhold performer bedst. Her kender en inhouse copywriter jeres kultur bedre end en ekstern.

Så når I tager stilling til, hvilken type sparringspartner I har brug for, kan I se på det sådan, at en inhouse copywriter er ekspert i jeres virksomhed - og et bureau eller en freelance copywriter er ekspert i content marketing. 

Alt dette er selvfølgelig beskrevet meget sort og hvidt. Det kan sagtens lade sig gøre at hyre en intern content marketing-specialist, der kan lægge den store strategi og eksekvere den til UG. Ligeså vel kan det lade sig gøre at hyre et bureau, der får jeres kultur helt under huden.
grafik der sammenligner en inhouse copywriter og et content marketing bureau

Er jeres behov for content altid lige stort?

For nogle virksomheder er der faste tekstopgaver, som skal løses, og sjældent perioder, hvor behovet afviger fra normalen.

Men for andre vil der være perioder, hvor der er brug for meget indhold, og perioder, hvor der er behov for lidt.

Hvis det sidste er tilfældet for jer, kan et content marketing-bureau være en god løsning.

Fordelen ved et bureau er, at der er flere ansatte. Derfor har I mulighed for at skalere op på mængden af content i perioder, hvor der er behov. 

Hyrer I en freelance eller inhouse copywriter, er der et begrænset antal hænder til at producere tekst, også selvom der ligger mange opgaver. Det betyder enten, at der er mindre tid til hver opgave, hvilket kan forringe kvaliteten, eller at nogle opgaver ikke bliver løst til tiden.

Derfor giver bureau-løsningen jer friheden til at skalere op i de perioder, hvor arbejdsmængden er stor.

Omvendt skal I heller ikke betale for at have en inhouse copywriter ansat i de perioder, hvor behovet for content er lille. Der kan I vælge at skalere ned. 

I betaler altså kun for det tekst, I får produceret. 

grafik der sammenligner inhouse copywriter, freelance og bureau

Har I brug for at få løst opgaver med kort varsel?

Hvis I ofte har brug for arbejde, der laves med kort varsel, er leveringstid en afgørende faktor.

Det kan være, at I er afhængige af at få kommunikeret nyheder ud fra dag til dag, eller at I ofte oplever, at der skal foretages markante ændringer på jeres landingssider.

Her sikrer en inhouse copywriter den hurtigste levering. 

Med en inhouse copywriter er det altid kun jeres egne opgaver, der ligger i pipeline. Det betyder, at I selv har mulighed for at ændre i prioriteringen af opgaver med kort varsel og eksekvere hurtigt på idéer. Derfor kan I få løst opgaver på bare få timer inhouse.

Vælger I at hyre et bureau eller en freelance copywriter, må I forvente, at ventetiden på copy er mindre fleksibel, da eksterne sidder med andre opgaver end jeres. Det betyder ikke, at det nødvendigvis tager lang tid at løse jeres opgaver. Men det er sværere at få fremskyndet. 

Af den årsag må I forvente, at det kommer på den dato, det er aftalt fra start og ikke før.

Derfor er en inhouse copywriter den bedste løsning for jer, som er afhængige af ofte at kunne foretage ændringer eller udgive nyt indhold med meget kort varsel.

Hvor får I mest for pengene?

Ét af de helt afgørende spørgsmål, du nok er interesseret i at få svar på, er, hvor får vi mest for pengene?

For prisen er naturligvis med i ligningen om, hvilken løsning I skal gå med.

Det er svært at sætte et helt specifikt tal på, hvad det koster at hyre et bureau eller en ekstern copywriter. For prisen varierer fra sted til sted - og afhænger af, hvor stor en opgave I skal have løst.
Du kan få indblik i, hvad det koster at hyre en tekstforfatter hos os her.

For virksomheder, der arbejder målrettet med content marketing, er et bureau i samarbejde med en inhouse copywriter i de fleste tilfælde den løsning, der giver mest for pengene.

Den store, prisbesparende fordel ved at outsource til et content marketing-bureau er, at et bureau har infrastrukturen til at løse opgaverne effektivt. 

Med et content marketing-bureau køber I nemlig ikke bare ind på én tekstforfatter, men også de processer, bureauet har sat op, som er med til at sikre teksternes kvalitet. 

Det betyder, at jeres tekster altid har været forbi flere sæt øjne, at de er grundigt researchet, formuleret i jeres tone of voice og korrekturlæst, så hvert et komma sidder lige dér, hvor det skal. 

Det er også med til at sikre effektiviteten, at eksterne copywriters er 100% fokuseret på at løse den opgave, der bliver stillet, og ikke skal bruge tid på ad hoc-opgaver.

Samtidig sparer I penge ved, at I ikke skal betale for de ansattes ferie, frokost, sygedage eller uddannelse, når I vælger eksterne tekstforfattere. Kun de timer, der bliver brugt på at producere jeres indhold.

For at opsummere:

skema der viser, om en virksomhed bør vælge en inhouse copywriter, freelancer eller et content marketing bureau

Hvis du vil høre mere om, hvordan vi i Somera kan hjælpe din virksomhed med jeres content marketing, kan du få fat i os via kontaktformularen nedenfor.

Vil du lære mere om content marketing?

Gør som mere end 2.000 andre marketers og tilmeld dig vores nyhedsbrev. Hver uge gør vi vores bedste for bare at gøre dig en smule klogere på content marketing.

Fedt! Du er nu tilmeldt vores nyhedsbrev.
Hovsa. Der gik noget galt. Prøv lige at tjekke din e-mail en ekstra gang.
Få styr på jeres kernefortælling

Vil du lære, hvordan selv laver content markedsføring?

Heldigt for dig. Jævnligt prøver vi at tømme vores hjerner og transformere tanker til håndgribelige whitepapers, der hjælper dig med at gøre det hele selv. Download det seneste her. Eller se alle de andre, vi har skrevet herunder.

Lad os tage en snak om, hvordan vi kan hjælpe jeres virksomhed.

Kristian Scharling
Founder
Navn
E-mail
Telefonnummer
Din besked
Send din besked

Din besked er nu sendt. Vi vender tilbage hurtigst muligt 👋🏼

Ups! Der gik noget galt under indsendelse af formularen.