Måske ved du lige så vel som mig, at kreativitet ikke er noget, man bare kan tænde for, som var det et sankthansbål overhældt med lidt for meget benzin.
Derfor skal man nogle gange have noget til at inspirere en. Og bum. Så brænder heksen.
I dette blogindlæg har jeg taget inspiration med til dig i form af syv eksempler på forskellige virksomheder, der griber deres content marketing strategi interessant an.
Er du klar?
Så kør hæve-sænkebordet helt ned, læn dig tilbage, smid fødderne op og lad dig inspirere af disse eksempler på content marketing, når det er bedst.
En content strategi med fokus - SavvyRevenue
Bureauet SavvyRevenue er dygtige til Google Ads. Rigtig dygtige. Gennem årene har Andrew (founder) skrevet nogle af de mest grundige blogindlæg, du kan finde. Så har de skrevet en bog. Dernæst en podcast. Og så har de lavet et videoformat.
—
Det kan du lære fra SavvyRevenue: Fokuser på først at gøre én ting godt. Kontinuerligt. Derefter kan I bevæge jer ud i flere medier.
Content marketing med holdninger - Mensch
Mensch. Arbejder du i kommunikationsbranchen, behøver de ikke yderligere introduktion. Arbejder du i marketingbranchen, er det måske en anden sag. Mensch er i al beskedenhed et af de dygtigste bureauer, vores land kan præsentere.
De laver markedsføring for dem selv på én bestemt måde. Engang imellem indrykker annoncer i landets store dagblade med en kronik eller kort fortælling. Ikke om kommunikation, branding eller reklame.
–
Det kan du lære fra Mensch: Markedsføring skal død og pine ikke handle om jer altid. Det handler om at skabe værdi for andre. Så skal kunderne nok komme. Og husk - bare fordi I er en virksomhed, må I gerne have holdninger. Også selvom alle ikke er enige.
Underholdende content - SEMrush
SEMrush er et af mine favoritværktøjer til SEO-arbejde. Udover at have lavet et glimrende stykke software, er deres blog en guldmine. De deler ud af fun facts, uddanner læseren og holder en imponerende kadence.
—
Det kan du lære af SEMrush:
Alt jeres content marketing behøver ikke at være super avanceret. Del gerne fun facts og indlæg om interessante tendenser, der henvender sig mere til top funnel. Content marketing kan sagtens bare være sjovt.
Content marketing uden store budgetter - Martin Thorborg
Du kender ham. Martin Thorborg. For mig er Martin Thorborg en af Danmarks dygtigste content marketers. Lige så længe jeg kan huske, har Martin delt videoer med historier, holdninger og uddannende indhold til iværksættere.
–
Det kan du lære af Martin Thorborg:
Find et medie, du kan lide. Og kom i gang med at producere noget indhold fremfor at vente på, at budgettet er til det professionelle setup. Ofte performer det “hjemmelavede” mindst lige så godt.
Hjælpsomt content - Mindcamp
Mindcamp har lavet et online forløb, der giver hjernero. For at få relevante besøgende ind til deres hjemmeside har de lavet et gennemført univers, hvor de hjælper med hyppige problemer, deres målgruppe måtte sidde med.
Krydret med videoer både hjælper de målgruppen med problemer samt markedsfører dem selv og deres forløb.
–
Det kan du lære af Mindcamp:
Hjælp din målgruppe ved at besvare spørgsmål på de udfordringer, der måtte være. På den måde kan I blive deres go-to sted og konvertere dem til kunder i længden.
Social selling - Dreamdata
Dreamdata gør mange ting rigtige. Men jeg vil fremhæve deres måde at være aktive på LinkedIn. Som software-virksomhed uddanner de deres målgrupper i alt, der relaterer sig til deres software.
Intet salg. Ingen reklame. Bare værdifulde opslag med dem som afsender.
–
Der kan I lære af Dreamdata:
I kan sagtens være aktive på sociale medier, skabe interaktion og sælge, uden at I skal lave en masse reklame.
Et genkendeligt content format - Labelless Media
Labelless Media er et produktionsselskab, der laver videoer til annoncer for ecommerce-virksomheder. Som en del af deres markedsføring har de lavet et koncept, der hedder “Sælger det”. Et videoformat, hvor de anmelder andre virksomheders videoannoncer.
—
Det kan du lære af Labelless Media:
Ved at lave et underholdende format, hvor de samtidigt demonstrerer deres viden om videoannoncer, positionerer de sig som eksperter i dette område - uden at reklamere for dem selv.