Med evergreen indhold sikrer I en konstant strøm af trafik til jeres hjemmeside og højere placeringer på Google langt ude i fremtiden - næsten uden at skulle røre en finger.
Lyder det for godt til at være sandt?
Så lad mig bruge os selv som bevis. Vi har selv skrevet dette blogindlæg om storytelling, der stadig trækker lige så mange besøgende ind om måneden, som det gjorde tilbage i 2018, da vi publicerede det.
Det formår det, fordi blogindlægget er et stykke evergreen content.
Når du er igennem dette blogindlæg, vil du have styr på, hvorfor evergreen content er så hulens effekt - og hvordan I sikrer, at jeres eget indhold står skønt og stedsegrønt langt ude i fremtiden.
Lad os hoppe ud i det.
Den afgørende forskel på evergreen content og jeres øvrige indhold
Evergreen content er tidsløst indhold, som trækker trafik og skaber værdi for læserne, selv lang tid efter, det er blevet udgivet.
Med evergreen content har I et solidt content fundament, der sikrer, at I altid har indhold liggende, som kan tiltrække og uddanne jeres målgruppe.
Evergreen content giver jeres målgruppe et dybdegående indblik i de kerneemner inden for jeres niche, som kun drastiske ændringer i jeres branche ville få til at gå af mode.
Det er med til at sikre, at indholdet er relevant for jeres målgruppe, også selvom jeres branche hele tiden udvikler sig. Dermed har I et stykke indhold, der konstant arbejder for jer, og som kræver minimal vedligeholdelse.
Men er alt vores indhold ikke noget, som vi regner med at få noget ud af i lang tid? tænker du måske.
Tjo - og så alligevel ikke.
For mange virksomheder er det en vigtig del af deres positionering at være på forkant med nyheder og trends. Og det kan de opnå ved at udgive indhold, som har nyhedsværdi og trækker intens opmærksomhed - i kort tid.
Denne type indhold, der giver “spikes” i jeres antal af besøgende, kan også være strategisk smarte at udgive, hvis der opstår en særlig anledning, hvor I har noget unikt at byde ind med.
Men det er ikke evergreen content.
For dér hvor evergreen adskiller sig fra jeres øvrige indhold, er ved ikke at være knyttet til en specifik tid, tendens eller begivenhed.
Dermed ikke sagt, at det ene er bedre end det andet.
Både evergreen indhold og alt jeres øvrige indhold, som ikke er ‘evergreen’, tjener vigtige formål. De er bare forskellige.
4 grunde til, at I skal arbejde med evergreen content
Hvis ikke du allerede nu er solgt på idéen om evergreen indhold, så lad mig give dig fire gode grunde til, hvorfor I skal tænke det ind i jeres content marketing strategi.
(Hvis du er, kan du bare scrolle direkte ned til, hvordan I selv laver evergreen indhold).
1. I sikrer konstant trafik til jeres website
Evergreen content er jeres vej til at tiltrække nye besøgende hver eneste måned - uden at skulle producere nyt indhold.
Selv hvis hele marketingafdelingen er taget på ferie, og indholdsproduktionen er sat på pause, arbejder jeres evergreen content utrætteligt på at hive besøgende til jeres hjemmeside.
Vi har for eksempel skrevet dette blogindlæg om storytelling, der stadig trækker lige så mange besøgende ind om måneden, som det gjorde tilbage i 2018, da vi publicerede det.
2. I gør jer fri af content-hamsterhjulet
Med evergreen content kan I skrue ned for indholdsproduktionen. Uden at blive straffet for det i jeres antal af besøgende.
For selvom det er spændende, når der sker et spike i antallet af besøgende, lige efter I har udgivet et stykke indhold, er det ikke en holdbar løsning at jagte de hurtige resultater.
Hvis I konstant jagter de kortsigtede udsving, bliver I fanget I et hamsterhjul af indholdsproduktion, hvor hele strategien afhænger af, at I får produceret rigtig meget indhold.
Med evergreen indhold holder I konstant gang i hjulet, uden at I skal bruge alle jeres timer på at lave nyt indhold. Det frigiver tid (og penge) til at eksekvere på andre dele af jeres strategi.
Bliv klogere på, hvordan I arbejder langsigtet med jeres content marketing her.
3. I booster jeres brand og autoritet
Evergreen indhold demonstrerer jeres unikke og dybdegående viden om jeres niche. Det gør jer til en troværdig afsender - både i læserens øjne, der får udbytte af at læse jeres indhold, og i Googles.
Af samme årsag er evergreen content et uundværligt redskab for virksomheder, der arbejder med thought leadership.
Læs mere om, hvordan I arbejder med thought leadership her.
4. I kan indtage toppositioner på jeres vigtigste søgeord
Lige præcis autoritet er et nøgleord for, hvordan Google sorterer indhold. Det ved vi fra Google Searchs Quality Rater Guidelines.
Evergreen content styrker ikke kun jeres autoritet som afsender og brand - det påvirker også jeres placering på Google positivt.
Samtidig ved vi, at Googles Helpful Content algoritmeopdatering har medført, at det ikke kun er kvaliteten af det enkelte stykke indhold, der afgør, hvor højt det vil rangere i søgemaskinen. Det vurderes også ud fra en helhedsvurdering af domænet, baseret på hvor godt det andet indhold, der ligger, er.
Det betyder, at et autoritært domæne er uhyre vigtigt.
Derfor kan et eller flere stykker evergreen indhold faktisk også give jeres øvrige indhold et nøk op mod Googles eftertragtede side 1.
Sådan laver I evergreen indhold
Når I arbejder med at lave indhold, der har så lang en levetid som muligt, må I tænke den lange holdbarhed ind i alle faser af jeres arbejde - fra søgeordsanalyse, til strukturering, til den sidste korrekturlæsning.
Det kan lyde som lidt af en mundfuld. Så for at gøre processen lidt mere overskuelig, har jeg kogt den ned til tre overordnede trin, som I kan følge:
- Find det langtidsholdbare emne
- Styrk evergreen-effekt med det rigtige content framework
- Gå det ekstra skridt for at kvalitetssikre jeres indhold
Tilrettelægger I jeres arbejdsproces efter disse tre trin, har I gode forudsætninger for at lave evergreen content, som både I og jeres målgruppe vil få gavn af langt ude i fremtiden.
Lad os dykke en tand dybere ned i, hvordan I får succes med de tre trin til at lave evergreen content.
1. Find et emne med lang holdbarhed
Som med alt jeres andet content der vil trække besøgende fra søgemaskinerne, tager jeres evergreen indhold udgangspunkt i jeres søgeordsanalyse.
Emnet for jeres evergreen indhold skal nemlig være valgt ud fra, hvilken niche I gerne vil hente placeringer i.
Men her er, hvor det adskiller sig fra jeres øvrige content:
Evergreen content handler ikke om emner, der baserer sig på ugens eller månedens trends og tendenser.
I skal ikke forsøge at spå om fremtiden og være på forkant med trends og tendenser.
I stedet skal I læne jer op ad det data, I allerede har på jeres målgruppe, og vælge emner, som I med sikkerhed ved, at de interesserer sig for.
En branche forecast eller trendrapport kan altså være et super bidrag til jeres content marketing-mix. Men det egner sig ikke til evergreen content.
Tip: Brug 2 års-testen
Har I fundet et emne til jeres evergreen indhold, så tjek efter, om der findes indhold om emnet, der går minimum to år tilbage. Hvis et emne var relevant for to år siden - og stadig er det i dag - egner det sig højst sandsynligt godt til evergreen content.
2. Styrk evergreen-effekten med det rigtige content framework
Jeres content framework er den “genre” eller opbygning, som jeres evergreen content falder under.
Et content framework kan være en guide, en nyhedsartikel, et case study eller noget helt fjerde.
Og det kan være afgørende for levetiden på jeres indhold.
Lad mig give et eksempel.
Dinero er et af Danmarks mest populære regnskabsprogrammer. Og så er det Danmarks næststørste SaaS-virksomhed målt på antal organiske besøgende på Google.
Lad os sige, at Dinero har valgt, at de vil skrive et stykke indhold om enkeltmandsvirksomheder.
Emnet kunne rumme en nyhedsartikel om årets hurtigst voksende enkeltmandsvirksomheder. Eller om en person, der har startet sin egen virksomhed.
Begge dele kunne være relevant for målgruppen. Men frameworket, en nyhedsartikel, egner sig ikke til evergreen content.
Det specifikke content framework egner sig nemlig til indhold, der handler om nyheder og trends. Og det bliver hurtigt irrelevant.
I stedet bør Dinero vælge et content framework, der ikke er bundet op på en særlig tid eller dato, som en nyhedsartikel er.
Frameworks, der egner sig godt til evergreen indhold, er i stedet lister, guides og ordbogslignende indlæg, der forklarer et specifikt begreb (tænk Wikipedia). How-to guider og lists posts er de mest succesfulde frameworks for evergreen content ifølge Backlinko.
Og lige netop Dinero er beviset på, hvorfor ordbogslignende indlæg er et effektivt content framework for evergreen indhold.
Noget af det indhold, som trækker mest trafik til Dineros hjemmeside, er nemlig deres regnskabsordbog, hvor de forklarer begreber som som ‘betalingsbalance’ og ‘likviditetsgrad’.
Begreber, hvis definition ikke har ændret sig, siden ordet opstod. Men som tusindvis af danskere, der driver virksomhed, søger på hvert år.
Se her, hvordan vi hjalp Dinero med at lave Danmarks største regnskabsordbog.
3. Sørg for at kvalitetssikre jeres indhold
Evergreen indhold er ligesom alt jeres andet indhold gennemarbejdet og SEO-optimeret.
Men når det gælder evergreen indhold, kan det altså godt betale sig at lægge lidt flere kræfter i end en korrekturlæsning.
Det kunne for eksempel være en idé at have en SEO-specialist inde over, der kan hjælpe jer med en søgeordsanalyse helt i det indledende arbejde. Eller en tekstforfatter, der kan hjælpe jer med at renskrive indholdet i et læsevenligt og samtidig SEO-optimeret sprog.
Hvis ikke I har ressourcerne inhouse, vil jeg anbefale at hive nogen ind udefra.
Det er penge, der er godt givet ud, hvis det giver jer indhold, som kan trække besøgende flere år ude i fremtiden.
Bliv klogere på, hvad jeres muligheder er, her.
Få mest muligt ud af jeres evergreen indhold med denne fremgangsmåde
Succes med evergreen content er afhængigt af, at I lægger en strategi for, hvordan I vil bruge det, før I begynder at udarbejde det - og at I arbejder videre med det, efter det er udgivet.
Jeres fremgangsmåde kan derfor se sådan her ud:
1. Vælg de rette søgeord
Brug jeres viden om målgruppen og lav en søgeordsanalyse til at udpege de vigtigste søgeord og emner, I vil lave jeres evergreen indhold om.
2. Planlæg jeres content mix
For det optimale content mix bør I kombinere evergreen indhold med content, som har nyhedsværdi og holder jeres læsere opdateret på det, der sker i jeres branche. Læg derfor en plan for, hvilket evergreen content, I gerne vil lave - og hvordan I vil mikse det med jeres øvrige indhold.
Et godt tip til at få styr på jeres content mix er at udarbejde en content plan. Det giver jer overblik over, om I har variation i emner og frameworks, og om jeres timing er optimal.
Se, hvordan du laver en content plan her.
3. Udarbejd indholdet
Find det rette emne og content framework - og få et sæt øjne på udefra, som kan hjælpe jer med at kvalitetssikre jeres indhold, så det kan holde i mange år.
4. Promovér jeres content
Jovist, et blogindlæg arbejder til en vis grad af sig selv i Google Search. Men I hjælper det gevaldigt på vej ved at promovere det på for eksempel LinkedIn.
5. Opdatér jeres evergreen content løbende
Genbesøg jeres indhold jævnligt, sådan I sikrer, at ingen informationer eller eventuelle links i teksten er forældet. Tilføj gerne ny viden, I har fået siden. Det kræver ikke ret meget - og det sikrer, at jeres indhold forbliver det bedste, der er derude.
(6.) Promovér jeres content igen
Fordelen ved content, der stadig er relevant flere år efter, I har udgivet det? I kan promovere det på ny, og få lige så meget ud af det anden og tredje gang, I gør det.
Og så er det jeres tur!
Forhåbentlig føler du dig nu lidt klogere på, hvad evergreen content helt præcist går ud på, og hvordan I griber det an.
Måske du endda er klar til at kaste dig ud i det selv?
Hvis du vil have sparring på, hvordan din virksomhed bedst får succes med evergreen content, er jeg blot en e-mail væk.
Indtil da - god fornøjelse.