Vil du forbedre din SEO og indtage topplaceringer på Google?
Så er du landet det helt rigtige sted.
I dette blogindlæg lærer jeg dig alt, du skal vide om Googles retningslinjer for troværdigt indhold: E-E-A-T.
Troværdighed er en afgørende faktor for, hvordan Google sorterer søgeresultater.
Derfor er det nødvendigt at have E-E-A-T rygraden, hvis du vil opnå gode resultater med SEO på Google.
Når du er igennem dette blogindlæg, vil du:
- Forstå, hvordan Google E-E-A-T og SEO hænger sammen.
- Kende de vigtigste træk i Google E-E-A-T.
- Have 8 konkrete teknikker til, hvordan du optimerer indhold efter Google E-E-A-T i praksis.
Læs med og lær, hvordan Google E-E-A-T gør en forskel for din virksomheds succes med SEO.
E-E-A-T: Googles retningslinjer for, hvad troværdigt indhold er
Formålet med E-E-A-T er at sikre, at en Google-søgning giver brugeren de mest troværdige svar, der findes på internettet.
Google introducerede E-E-A-T (der dengang bare var E-A-T) for første gang i 2014.
Siden da er deres fokus på troværdigt indhold og troværdige afsendere kun øget - særligt siden udbredelsen af AI-genereret indhold. Spørger du mig, er det næppe et tilfælde.
Google E-E-A-T står for:
- Experience
- Expertise
- Authoritativeness
- Trustworthiness
Eller på dansk: Erfaring, ekspertise, autoritet og troværdighed.
Vores viden om, hvordan E-E-A-T påvirker vores placeringer i søgemaskinen, er ikke bare teorier og gætteværk.
Det kommer fra Google selv og kan ses i deres search rater guidelines.
Googles search rater guidelines er de retningslinjer, som Googles quality raters (rigtige mennesker, der ser indhold igennem) bedømmer indhold ud fra.
Det arbejde, som Googles quality raters laver, bliver brugt til at træne Google Searchs algoritme. Derfor har E-E-A-T betydning for hver eneste søgning, der bliver foretaget på Google.
I slutningen af 2022 foretog Google en større opdatering af retningslinjerne. Her blev Google E-A-T til E-E-A-T.
Ved at tilføje et ekstra E, har Google gjort det endnu mere konkret, hvad de definerer som troværdigt indhold. Derfor ved vi med større sikkerhed, hvad Googles quality raters holder øje med.
Googles quality raters forholder sig helt konkret til:
- Om indholdet demonstrerer reel erfaring med produktet, stedet osv., som omtales.
- Om indholdets forfattere er eksperter på de emner, de beskæftiger sig med, særligt det mest centrale indhold på hjemmesiden.
- Domænets, forfatternes og de vigtigste siders autoritet.
- Hjemmesidens og forfatternes overordnede troværdighed.
Hvad betyder E-E-A-T for SEO?
Det er en absolut nødvendighed, at du forholder dig til E-E-A-T retningslinjerne, hvis du vil øge din synlighed på Google.
Din evne til at efterleve retningslinjerne har nemlig ikke kun indflydelse på det enkelte stykke indhold, men på hele dit domæne.
I Somera har vi selv arbejdet med E-E-A-T som omdrejningspunkt i de sidste mange år.
Det er ikke kun i et forsøg på at “give Google det, de vil have”.
Google E-E-A-T er et glimrende værktøj til at sikre, at du laver det bedste, mest troværdige indhold for din målgruppe - og vinder topplaceringer på Google både i dag og i fremtiden.
Lad os kaste os ud i, hvordan du tackler E-E-A-T i praksis.
Vi starter med det nytilkomne E.
Erfaring: Vis, at I er førstehåndskilde til den viden, I deler
Experience eller erfaring handler om at vise, at dit indhold benytter sig af førstehåndskilder.
Google skriver selv følgende om erfaring:
Demonstrerer indholdet, at det er produceret af nogen med erfaring - for eksempel ved selv at have brugt produktet, besøgt stedet eller kommunikeret med en person, der har den relevante erfaring?
Det kunne for eksempel afspejle sig i indholdet på denne måde, som Minlæring har gjort. I deres artikel om maskinoversættelser har de interviewet en sprogforsker, som har erfaring med værktøjet, og som de derfor citerer i artiklen.
Google fremhæver, at “erfaring” kan betyde forskellige ting i forskellige situationer. I nogle tilfælde har vi brug for at lære af eksperter - andre gange har vi brug for at høre fra andre brugere, der har stået i samme situation som os selv.
E’et skal altså ses i sammenhæng med brugernes søgehensigt.
Derfor skal det nødvendigvis heller ikke være dig, der skriver artiklen, som har førstehåndserfaringen. Det kan også være, at du interviewer en ekspert, eller at du har udtalelser fra en kunde eller bruger.
Når vi taler content for B2B-virksomheder, skal jeres erfaring i langt de fleste tilfælde knyttes tæt sammen med jeres ekspertise.
Her er to konkrete greb til at demonstrere erfaring.
#1 Lav et case study
Et case study er en gennemgang af, hvordan I har opnået et bestemt resultat.
Med et case study kan I demonstrere, at jeres viden ikke bare er en mosaik af erfaringer, som andre har gjort sig. Men at I rent faktisk selv har gjort, oplevet eller afprøvet det, som I taler om.
Et godt case study giver indblik i jeres proces og løfter sløret for konkrete tal og resultater, I har opnået.
Med andre ord er det ikke en genfortælling af jeres strategi, men en beretning om, hvad I rent faktisk gjorde i praksis for at opnå et resultat.
Se et eksempel på et casestudy fra Backlinko her.
#2 Vis før og efter billeder
Før og efter billeder skaber både en bedre oplevelse for brugeren. Samtidig fungerer det som bevismateriale på, at I har erfaret det, I snakker om.
Før og efter billeder kender I fra den klassiske hvide t-shirt før og efter Vanish.
Men det behøver ikke udelukkende at være fotos på den måde.
Det kan også være grafer, der viser jeres resultater før og efter, I har implementeret et nyt tiltag. Eller før og efter brug af jeres produkt eller service.
Ekspertise: Demonstrér, at I besidder unik og fagspecialiseret viden
Ekspertise handler om at vise, at jeres indhold er skrevet af personer, som har unik og dybdegående viden i jeres niche.
Derfor har I dels til opgave at sikre, at det enkelte stykke indhold giver brugerne et udtømmende svar på det, de kom for at blive klogere på.
Men det andet ben, som Google særligt holder øje med, er, hvem der står bag indholdet.
Det betyder ikke, at alt jeres indhold skal være gæsteblogs fra store kanoner i jeres branche. Det betyder, at I skal arbejde aktivt med at bygge jer selv op som eksperter.
For at demonstrere ekspertise, skal I derfor gøre det tydeligt, hvor jeres ekspertudsagn kommer fra.
Her er to konkrete tiltag, I kan gøre, for at demonstrere ekspertise:
#1 Vær skarpe på jeres niche
Da Somera startede ud, var vi tekstforfattere for godt og vel alle, der ville betale for det.
I dag laver vi SEO-drevet content marketing for B2B-virksomheder.
Vi kunne indsnævre det endnu mere og satse benhårdt på at lave e-mail marketing for online forhandlere af hesteudstyr i Danmark. Men det ville måske være lidt for smalt til, at det kunne løbe rundt.
Pointen er, at I ikke kan være eksperter i alt.
Tværtimod. Jo mere indskrænket jeres ekspertiseområde er, desto tungere eksperter kan I være på netop det område.
Derfor er det ekstremt vigtigt, ikke kun i forbindelse med E–E-A-T, men også for jeres marketing generelt, at have styr på, hvad jeres niche er.
Og eje den 100%.
Det vil både spare jer tid og penge og øge jeres konverteringsrate, at I lægger jeres energi i de kunder, som I allerhelst vil have - og ikke er bange for at udelukke alle de andre.
Læs mere om, hvordan I ejer jeres niche, her.
#2 Lav biografier om dem, der bidrager til jeres indhold
Biografier på jeres forfattere er med til at vise, at indholdet kommer fra ekspertkilder.
Et eksempel er dette fra Australian Bodycare.
Én af de fagpersoner, som har været inde over det indhold, Australian Bodycare har på deres side, er Anne Thestrup Meimbresse.
På Annes profilside kan man både se fakta som hvilken uddannelse og stilling, hun har. Og hvorfor hun har en relevant viden og erfaring til at bidrage til indholdet. Men der står også noget om, hvad der motiverer Anne både fagligt og personligt - og det er med til at styrke Annes og dermed Australian Bodycares troværdighed.
Læg mærke til, at hendes LinkedIn også fremgår. Denne form for kontaktoplysninger er med til at få hendes profil til at fremstå mere troværdig.
Husk
- Navn og stilling
- Relevant erfaring/uddannelse
- Kontaktinfo
- Faglig motivation
- Og gerne et billede…
Når I har oprettet sider for alle jeres forfattere, kan I tilføje et snippet af deres profil på alle de artikler, de har skrevet eller bidraget til. Hos Australian Bodycare ser det for eksempel sådan her ud:
Autoritet: Bevis, at I ejer jeres niche
#1 Byg topic clusters
Jeg har før kaldt topic clusters for verdens nemmeste content marketing-strategi.
Det udsagn står jeg stadig ved.
Helt kort handler topic clusters om at vælge et emne, I vil være ekspert på. Det kunne være "kassesystem", "Facebook annoncering" eller "kokkeknive". Det skriver I internettets bedste artikel om - det er jeres pillar page.
Herefter skriver I en række artikler om de emner, I kommer ind på på jeres pillar page, som er værd at uddybe.
Til sidst binder I alle jeres artikler sammen ved at linke til hinanden.
Så har I jeres topic clusters.
Med topic clusters viser I, at I ikke bare har én artikel om emnet, men at I har flere stykker indhold, der belyser forskellige perspektiver og tilgange til det.
Samtidig hjælper det jer, når Google crawler jeres hjemmeside, fordi topic cluster strukturen gør det lettere for søgemaskinen at klassificere hvilken niche, I hører under.
Læs vores komplette guide til topic clusters her.
#2 Arbejd aktivt med at få backlinks
En måde at opbygge jeres domænes autoritet er ved at arbejde med linkbuilding.
Når andre fagligt relevante domæner linker til jeres side, er det med til at opbygge jeres topical authority.
Linkbuilding er naturligvis en hel disciplin for sig.
Men I kan først og fremmest forsøge jer med at sende indhold ud til relevante sider, som I ønsker et backlink fra.
I stedet for at sende dem artikler helt uden kontekst, så hjælp dem på vej.
Find et sted i én af deres artikler, hvor jeres viden (i en specifik artikel) kan løfte kvaliteten af deres indhold. Send dem så en mail med jeres indhold, hvor I forklarer kort og præcist hvor og hvorfor, et link til jeres indhold kan bidrage til deres.
På den måde giver I dem noget, fremfor at forlange noget af dem.
Tro mig - det giver folk 100 gange mere lyst til at bruge det link, I sender dem.
Troværdighed: Øg brugernes tillid til jeres side
Troværdighed er kernen i Googles E-E-A-T guidelines.
Troværdighed handler i bund og grund om at bevise over for brugeren, at de kan stole på jeres side.
Fokus er særligt på, hvor troværdige sidens afsender og forfattere er.
En god start er derfor at sikre, at det fremgår tydeligt, hvem I er, og hvor jeres viden kommer fra. Det er også en god idé at vise, at andre har haft succesoplevelser med jer.
Jeres troværdighed er ikke kun en isoleret post, men et resultat af jeres erfaring, ekspertise og autoritet. Derfor kan I ikke bygge troværdighed uden at forholde jer til de andre punkter.
Når det er sagt, er der naturligvis måder at arbejde dedikeret med troværdighed på.
Her er to simple tiltag, I kan gøre i dag, for at øge jeres troværdighed.
#1 Vær tilgængelige
Kontaktoplysninger er noget af det letteste at få sat op på jeres hjemmeside - og samtidig et af de bedste redskaber til at gøre oplevelsen mere sikker for jeres besøgende.
I skal naturligvis ikke dele jeres personlige telefonnumre, adresser eller andre steder, I ikke vil kontaktes.
Men som minimum bør I dele jeres virksomheds mail og adresse eller have en kontaktformular på siden.
Hvis I virkelig vil give jeres troværdighed et nøk i den rigtige retning, skal I dele kontaktoplysninger på de enkelte medarbejdere eller forfattere, der bidrager til jeres indhold - for eksempel deres LinkedIn.
Et link til sociale medier som LinkedIn lader brugeren og Google se, at I er “rigtige” (fag)personer, som er til at komme i kontakt med.
Det skaber tryghed for jeres potentielle kunder, og gør jer mere troværdige i Googles øjne.
#2 Få jeres kunder til at sige noget om jer
Du falder over en side på nettet, som ser pæn og ordentlig ud. Men du kan ikke finde én eneste person, der har sagt noget om den…
Måske du har oplevet det selv. Hvis du har, tør jeg godt gætte på, at du overvejede, om det mon var scam.
Hvis ikke vi kan finde ét eneste andet menneske, som har brugt en side, kan man som forbruger blive lidt skeptisk - og det samme gælder altså for Google.
Derfor er noget af det, der styrker jeres troværdighed allermest, at få andre til at tale om jer.
Det kan I for eksempel gøre ved at bede jeres kunder om at anmelde jer.
Mange vælger at henvise til sider som TrustPilot, fordi det er en uafhængig tredjepart. Men det kunne lige så vel være på jeres Facebookside.
En anden måde er ved at indhente testimonials fra tidligere kunder. Det kan være ganske korte citater, som I kan dele på jeres LinkedIn og tagge kunden i. De kan ligeledes deles på jeres hjemmeside, gerne med et billede.
Det vigtigste er, at I kan give troværdige eksempler på, at I har haft tilfredse kunder gennem butikken.
Er I klar til at tage Google ved hornene?
Jeg håber, at du føler dig lidt klogere på, hvad Google E-E-A-T er, og hvordan I selv kan gribe det an i din virksomhed.
Hvis I har spørgsmål eller brug for sparring, kan I fange os på mail eller via kontaktformularen nedenfor.
Er I klar til at kaste jer ud i det selv, har jeg samlet et overblik til jer her: