At bryde gennem lydmuren er ikke bare noget, musikere gør, når de udgiver deres første hit.
Det er det, de dygtigste brands gør, når de laver kampagner, der får dig til at smile og sende dem videre til kollegaerne. Det er det, IKEA gør, når de har en sammenhæng i deres produktnavne, beskrivelser og tone på tværs af lande og platforme. Det er det, Coca-Cola gør, når de med et rødt banner og kursiv, hvid tekst allerede får fortalt dig, at det er dem, der er afsenderen, selvom Coca-Cola ikke er nævnt med et ord.
For at dette kan lade sig gøre, har disse brands sat sig ned og defineret, hvordan de vil kommunikere.
Helt konkret udmunder det sig i en tone of voice. En manual, der definerer, hvordan de som virksomhed kommunikerer. Det gør, at de kan holde samme stil og tone, lige gyldigt hvem der skriver - og de kan nemt overdrage ansvar fra en person til en anden, uden at der sker et skifte i deres sprog.
I dag har jeg tænkte mig at lære dig derude, hvordan du og dit team kan lave en tone of voice for jeres virksomhed.
Er du klar? Så lad os springe ud i det 🏊🏻
Hvad er en tone of voice?
En tone of voice er din virksomheds stemme. Den konkrete måde, I kommunikerer til jeres målgruppe på tværs af kanaler, sådan at de altid kan genkende jer. I praksis koges en tone of voice ofte ned til et regelsæt eller guidelines, som alle virksomhedens medarbejdere kan følge. Men mere om det om lidt. Lad os først få 100% styr på, hvad en tone of voice helt præcist er.
En tone of voice er kort og godt:
- Din virksomheds stemme og personlighed
- Med til at sikre, at kommunikationen er genkendelig og strømlinet på tværs af alle kanaler
- Det, der adskiller dig fra dine konkurrenter
- Med til at gøre dig autentisk, troværdig og professionel
- Dit udgangspunkt for virksomhedens kommunikation på tværs af kontekst
En tone of voice er nøglen til god, genkendelig kommunikation
Derfor er en tone of voice uundværlig, uanset om du vil bygge et indholdsunivers, gennemskrive dine hjemmesidetekster eller du vil toptune jeres content marketing.
Hvorfor har B2B-virksomheder brug for en tone of voice?
Med en tone of voice sikrer I strømlinet kommunikation på tværs af kanaler. Uanset hvilken medarbejder, der skriver.
Det gør en tone of voice til et essentielt redskab for virksomheder, der ønsker at opbygge en stærk relation til sin målgruppe.
Sådan udarbejder du din egen tone of voice i 3 trin
Trin #1: Jo skarpere, du er i spyttet, jo bedre
Hvor starter man lige, når man skal lave en tone of voice? Det er der rigtig mange gode bud på. Og du kan gå cirka lige så meget i dybden med det, som du har lyst til.
Men én ting er sikkert: Og det er, at det er nemmere at have en klar tone of voice, hvis du er klar i dine meninger og holdninger.
Overvældet? Så gør det her:
Vælg tre nøgleord, som beskriver jer.
Det kan være, at I er troværdige, dygtige, omsorgsfulde, autoritære, gavmilde, engagerede eller noget helt andet? Det ved I bedst selv. I kan med fordel hente de tre nøgleord i jeres brand story.
Når I har sat ord på, hvem I er, er det meget nemmere at definere, hvordan I skal kommunikere.
Trin #2: Sæt det gode eksempel
En god tone of voice er en, der har en masse eksempler - og her snakker vi både de gode og de dårlige (do’s and don’ts).
Skriv eksempler på hjemmesidetekster, blogindlæg, LinkedIn-opslag og alle de andre platforme, I bruger.
På den måde kan du hurtigt gå ind og se, hvordan sproget skal være, og det effektiviserer jeres produktion endnu mere.
Eksemplerne kan I med andre ord brug som reference for alt fremtidigt indhold, der skal produceres.
Eksempler er med til at vise, hvad I står for, og hvordan I gør. Simpelthen gennem sprog, valg af ord og måden at sige tingene på.
#3 Kend din kontekst
Der er forskel på, hvordan du taler til dine børn, og hvordan du taler til dine kollegaer.
Og på samme måde der er forskel på, hvordan din virksomhed bør kommunikere på Facebook, i et nyhedsbrev, i et blogindlæg og på LinkedIn.
Overvej ting som:
- Skriver du til I eller du?
- Hvad med emojis?
- Hvordan med humor?
- Skal det være kortfattet eller mere detaljeret?
- Bliver det læst på computer eller mobil?
Opsæt nogle regler for, hvordan I skriver de forskellige steder. Det gør jeres arbejde mere effektivt og målrettet.
Her er det for en gangs skyld en fordel, hvis du kan finde din indre pernittengryn frem.
Det er sjældent en god ting at blive kaldt pernittengryn. Men det er det, når du skal udfærdige en tone of voice.
Her er det nemlig kun en fordel, hvis du virkelig går i detaljer. Som i virkelig.
Når vi laver en tone of voice, er det nemlig ikke kun eksempler, værdier og ordvalg, vi går i dybden med. Vi har faktisk et helt afsnit med formalia, der gør det endnu nemmere at skrive tekster, der er 100 procent strømlinede.
Så gør det klart i jeres tone of voice, hvordan I:
- Bruger forkortelser
- Skriver tal og tidspunkter
- Omtaler jer selv (tredjeperson, førsteperson, hvordan jeres firmanavn staves)
- Fremhæver tekst (bruger I fed, kursiv, understreget?)
Hvor konkret skal du være? Svaret er: Så konkret, som du overhovedet kan:
Alt det, du er nået frem til, skriver du ned på 2-4 sider.
Og voila!
Du har nu et effektivt værktøj, du kan bruge til alt fra hjemmesidetekster til jeres aktivitet på sociale kanaler.
Men Kristian er sådan en tone of voice nu virkelig nødvendig?
Ja, det er den. Hvis I vil holde en rød tråd, der gør, at jeres læsere genkender jer på tværs af jeres kanaler - eller hvis I sidder flere og kommunikerer på vegne af samme virksomhed.
Og det får du her 4 helt simple grunde til:
1. Jo større et indtryk, dit budskab giver, jo længere er det i modtagerens bevidsthed
2. En tone of voice er jeres virksomheds mulighed for at skille sig ud fra mængden
3. En genkendelig stemme gør jer menneskelig - og mennesker vil helst handle med mennesker. Så simpelt er det.
4. I kommunikerer på samme måde, selvom I er flere, der skriver og kommunikerer på tværs af virksomheden.
Nu har du hængt på så længe, og det skal naturligvis belønnes. Vi har udarbejdet et komplet cheat sheet, som I kan bruge, når I skal lave jeres egen tone of voice.
Rigtig god arbejdslyst 👋🏼'