+45 91 91 51 91

Sådan briefer du din tekstforfatter (Inkl. skabeloner)

Kristian Scharling 7. november 2018
Sådan briefer du din tekstforfatter (Inkl. skabeloner)

Du har travlt. De der tekster til din webshop/hjemmeside/affiliateside/advertorial – you name it, er ikke ligefrem det mest sexede, som du har stående på din to-do liste.

Så det outsourcer du!
… men bliver det nu lige så godt, som hvis du selv havde skrevet det? Bliver det præcis, som du havde i tankerne?

Alt for ofte er svarene på disse spørgsmål desværre nej. Og det skyldes ikke altid, at den valgte tekstforfatter ikke er dygtig. Det skyldes desværre, at opgaveformuleringen ikke har været grundig nok.

Så lad mig gøre det nemt for dig. Jeg har sat mig ned de sidste tre dage. Skriblet og skrablet. Skrevet og lavet skabeloner.

Udelukkende for at du skal slippe for at gøre det. Så here you go. Her er din komplette guide til, hvordan du bedst muligt briefer din tekstforfatter – og sikrer dig, at du får det, du vil have.

Skriv din mail herunder, og så sørger jeg for, at skabelonerne havner direkte i din indbakke.

 

Få sendt vores skabeloner med det samme

På samme tid bliver du tilmeldt vores nyhedsbrev. Dette kan du naturligvis altid afmelde dig, hvis du ikke ønsker at modtage vores bedste tips og tricks til content marketing, blogindlæg og relevante nyheder. 

Generelt for al type tekstforfatning

Lad os starte med det basale. Giv din tekstforfatter et overblik over afsenderen. Inkluder:

1. Præsentation af firma/produkt/service

Kontekst er vigtigt. For at give din tekstforfatter en grundlæggende forståelse for det han eller hun skal skrive om, er det ideelt med en kort introduktion til både din hjemmeside og det, der skal skrives om.

Blandt andet er det vigtigt at nævne, om der sælges B2B eller B2C. Er det til en affiliate side, hvor afsenderen skal forholde sig objektivt, eller er det til jeres blog, hvor I skal fremstå som eksperten?

Dette afsnit bør ikke fylde meget, men det danner en god basis for tekstforfatteren.

2. Tekstens type og formål

Tekstens type og i særdeleshed formål er vigtige elementer af din brief. Det er afgørende for, hvordan din tekst kommer til at se ud, at tekstforfatteren rent faktisk ved, hvor teksten skal bruges. Tekstens type kan blandt andet være:

Hvad er formålet med teksten? Skal den sælge dit produkt? Skal den folk videre til en anden hjemmeside (affiliatesider), eller skal den blot informere og indgå som en del af jeres content marketing?

Jo tydeligere, du gør dette fra start, jo færre spørgsmål skal du besvare fra tekstforfatteren løbende.

3. Tekstens indhold og formalia

Indhold og formalia vil være det punkt, der skal gås mest i dybden med, hvis du vil have tekster efter dit hoved. Rammerne er sat, men nu skal vi have fyldet sat ind, og her skal du være behjælpelig med så mange informationer som muligt.

Vi starter med opsætning. De fleste tekstforfattere, inklusiv os selv som bureau, ved godt, hvordan en tekst sættes pænest op, så indholdet er både logisk opbygget og visuelt appellerende. Men har du specifikke krav til teksten, skal disse elementer overvejes:

Herefter kigges der på selve indholdet af teksten, og hvilke informationer der skal indgå. Ofte foretager tekstforfatteren selv research (vi gør i hvert fald), men nogle produkter, koncepter eller services kan være ret tekniske. Derfor kan det være nødvendigt med tillæg af ekstra informationer som eksempelvis:

Sidder du inde med noget, som bare skal med i teksten – så nævn det endelig. Jo mere konkret du er, jo nemmere er det også for tekstforfatteren at skrive teksterne.

4. Sprog og målgruppe

Du har højest sandsynligt en klar idé om, hvordan sproget skal være i teksterne. Om det skal være meget ungdommeligt, mere formelt eller om tekstforfatteren simpelthen har frie rammer hertil. Her er lidt eksempler på, hvordan det samme budskab kan leveres på forskellige måder alt efter sproget.

 

  1. Fagligt, officielt og klinisk
    Eksempel: “En tekstforfatters daglige virke kan indebære alt fra udformning og produktion af originale tekster til optimering og korrekturlæsning af udvalgte segmenter”
  2. Professionelt, neutralt og simpelt
    Eksempel: “Som tekstforfatter har man en sjov hverdag, hvor man kan få lov til at lege med ord og sprog bag skærmen. To arbejdsdage er aldrig ens, og man bliver konstant udfordret med nye og anderledes kunder – og det er sådan, vi kan lide det”
  3. Preativt, udfoldende og udfordrende
    Eksempel: “Ny virksomhed, ny tekst, nye krav. Livet som tekstforfatter byder på farverige formuleringer og grammatisk grundighed. Hvad kan vi gøre for dig?”

Hvordan du tænker, at du bedst rammer din målgruppe, er op til dig. De fleste tekstforfattere har dog helt sikkert deres holdning til det, og det er en af grundene til, at de arbejder med det, de gør. Så indled en dialog med din tekstforfatter, og hør vedkommendes take herpå.

5. Inspirationskilder

Er der indhold på nettet eller andre steder, som du synes godt om? Giv tekstforfatteren nogle inspirationslinks og fortæl ham, hvad du så godt kan lide ved siderne. Det giver et stort fingerpeg om, hvilken retning der skal tages. Ofte er der rigtig meget inspiration at hente fra engelske hjemmesider – selv om de mest niche og tekniske emner.

Ved at være bevidst om, hvad du gerne vil have, hvordan du gerne vil have det, og hvad det skal bruges til – og kunne formulere dette i en tekstbestilling til din tekstforfatter, sparer det jer begge for en masse spildtid. Selvom det måske kan virke omfattende at stykke sådan en bestilling sammen, så gør du i sidste ende både dig selv og tekstforfatteren en tjeneste.

Så hvad venter du på? Spar tid og penge (for tid er jo penge), og skriv din mail ind – så kan du have smutvejen til den perfekte tekstbestilling i din indbakke om bare et par minutter!

Få sendt vores skabeloner med det samme

På samme tid bliver du tilmeldt vores nyhedsbrev. Dette kan du naturligvis altid afmelde dig, hvis du ikke ønsker at modtage vores bedste tips og tricks til content marketing, blogindlæg og relevante nyheder. 

Fortæl os hvad du har brug for.

Google anmeldelser
5.0
Facebook Bedømmelse
5.0