Sådan kommer du i gang med inbound marketing | Somera
+45 91 91 51 91

Sådan kommer du i gang med inbound marketing

Kristian Scharling 2. november 2017 12 min. læsning
Sådan kommer du i gang med inbound marketing

Inbound marketing er uhyre effektivt, hvis du ønsker at få stor succes med din forretning. I dette blogindlæg vil vi gennemgå de centrale pointer bag metoden og hjælpe dig med at komme i gang.

Når du har læst indlægget, vil du have tjek på en række af begreber, som du aktivt kan bruge til at styrke din forretning og ikke mindst dit brand med. Og efter at du har læst det, har vi givet dig flere idéer til, hvordan du blandt andet:

 

Lad os allerførst slå fast, hvad inbound marketing helt konkret dækker over. Udtrykket bruges nemlig i flæng om alskens online aktivitet

Inbound marketing er en online marketingstrategi, hvis fokus er at tiltrække kunder på baggrund af indhold, der kan skabe værdi for den besøgende; for eksempel guides, e-bøger, blogindlæg og andet. På den måde kan du tiltrække leads og kunder – som gerne fremtidigt skulle vise sig trofaste.

Når du behersker metodikken, kan du se frem til flere leads, flere kunder og et langt stærkere brand, som vil få en fast plads i dine kunders bevidsthed. Tilmed uden at bruge en formue.

Det er godt for butikken!

Nå. Tænker du. Måske. Kan det virkelig lade sig gøre?

Ja. Og læs lige med, for der er faktisk mening med galskaben!

Det er faktisk ret kløgtigt. Prøv lige at tænke over normale reklamer – for eksempel reklameblokkene i TV. Tænker du nu…..? Det gør vi også og de små tics, trangen til kaffe og lysten til at råbe ad fjernsynet melder sig lynhurtigt.

Kan I for hede hule sytten ikke godt holde op med hele tiden at ødelægge mine filmoplevelser og i stedet give mig noget værdifuldt. Så kvitterer jeg med loyalitet og positiv omtale.

Er det en aftale?

Sådan virker traditionel reklame. Forstyrrende og påtrængende. Som en bedrevidende bekendt, der alligevel altid tager fejl.

Groft sagt – men ikke desto mindre sandt.

Glem, hvad du ved om traditionel reklame

Hvis du ønsker at styrke dit brand, øge din omsætning og ikke mindst være med til at sikre dig den næste generation af forbrugere, mens du minimerer dit marketingbudget, skal du lige læse med.

Her viser vi dig nemlig, hvilke værktøjer du aktivt kan tage i brug, når du skal tænke reklame på ny. Og selvom inbound marketing tager tid og kræver vedholdenhed, er det en fantastisk investering.

Der er et akut behov for en ny måde at tænke marketing på

Traditionel reklame larmer. Overalt bombarderes vi med reklamer, vi ikke har bedt om. Reklamen er ikke oplysende, men i sin grundsubstans en kilde til irritation.

Reklamens væsen er bedrevidende og har i sin magtfuldkommenhed dikteret vores behov i årtier.

På et tidspunkt bliver vi så mætte, at kvalmen kommer snigende.  

Og når sulten skal stilles, vil vi gerne selv bestemme, hvad vi skal have at spise. Netop den frihed er inbound marketing eksponent for!

Vend dine vante idéer på hovedet, og få en bedre forretning

Så det viser sig altså, at billedet her er et ganske andet. Og ja. Gu har vi fordomme. Og ja. Gu er vi forudindtagede.

Det tillader vi os også at være på dine vegne.

Ligesom vi tillader os at have ambitioner på dine vegne.

Inbound marketing er med til at skabe værdi for de personer, som besøger din side. Eller det er i hvert fald formålet. Så kan det lykkes i højere eller mindre grad. Og hvis værdi skaber grobund for leads og kunder – så er det naturligvis vigtigt at vide, hvordan du kan skabe den. Altså værdien.

Det kigger vi nærmere på nu.

Er du interesseret i at skabe noget værdifuldt for dine kunder?

Relationer, værdi og return on investment kan umiddelbart lyde som et stævnemøde, hvor den kvikke marketer eller købmand drikker kaffe med en psykolog…

Og på sin vis er det ikke helt ved siden.

Lad os forklare hvorfor.

Når du evner at skabe et indhold på din webside, der bibringer viden, uddanner og besvarer spørgsmål, som du ved dine potentielle kunder leder efter, skaber du faktisk inbound marketing. Men ovenikøbet skaber du også en relation til den besøgende.

Do ut des er latin og betyder: Jeg giver, fordi du skal give. Romerne brugte det om kontraktforhold, mens det i religiøs forstand handler om forholdet mellem Gud og menneske.

Apropos stævnemøde – så var det lidt et sidespring.

Skal vi lege bytte-bytte-købmand?

Relationen mellem dig og den besøgende skabes i det øjeblik, hvor han eller hun i bytte for en e-bog, en guide eller med en tilmelding til et nyhedsbrev forsyner dig med sine kontaktinformationer. Så har du fået et lead, som du forhåbentligt kan gøre til en kunde.

Så måske var do ut des frasen ikke helt skæv alligevel.

I det hele taget har inbound marketing vist sig at have en positiv effekt på ROI – så spørgsmålet er, hvorfor metoden ikke blot bruges af alle?

For at svare på det spørgsmål er vi nødt til at gå lidt mere i dybden med inbound marketing og se på, hvordan det egentlig fungerer.

Læs med her.

Tænk, hvis du kunne se, hvad dine kunder tænker

Det kan du. Næsten. Men du skal hele tiden sørge for at være en del af kundens bevidsthed. På den gode måde vel at mærke. For så får du faste kunder – også selvom der skulle være andre forretninger, som sælger et billigere eller bedre produkt.

Det her handler nemlig om relationen mellem din forretning og dine (potentielle) kunder.

Meget mere end det handler om produktet.

Hvordan opbygger du et godt forhold til dine kunder?

For at komme dertil skal vi kigge en smule nærmere på den metode, inbound marketing benytter som et helt grundlæggende skelet:

 

  1. Du skal tiltrække kunder til din forretning. Det gør du ved at skabe et spændende indhold. Vi læser kun kedelige tekster, hvis vi bliver tvunget til det
  2. Du skal få dine kunder til at konvertere. Det betyder, at en besøgende i bytte for værdifuldt indhold giver dig sine kontaktinformationer og bliver til et lead
  3. Du skal sælge. Dit lead skal altså gøre et køb og blive til en kunde
  4. Du skal pleje dine kunder. Det betyder, at processen og relationen mellem dig og kunden skal forblive intakt efter købet, så du får en loyal kunde

Via den her proces har du alle muligheder for at skabe et værdifuldt forhold mellem dig og den besøgende på din hjemmeside. Og hvis du er dygtig nok, kan det endda lykkes dig at komme så langt ind i sjælen på kunden, at han eller hun begynder at opfatte dig som ekspert, hvilket i sidste ende vil styrke dit brand.

Er du klar til at lære dine kunder at kende?

Virksomheder med en veludviklet og ikke mindst velplejet inbound marketingstrategi oplever en høj grad af loyalitet. Ligesom kunderne opfatter disse virksomheder som yderst troværdige og altid i stand til at opfylde de behov, der måtte opstå.

Netop muligheden for at præge kundens bevidsthed om dig, din forretning og dit brand i en positiv retning er inbound marketings store fordel. Og det står i skærende kontrast til traditionelle påtvungne reklamer.

Men hvordan kan du finde ud af, hvad dine potentielle kunder gerne vil vide mere om, så du kan skabe en forretning, der er guidende, uddannende og underholdende i stedet for blot sælgende og ikke-informativ?

Det kræver selvfølgelig, at du ved noget – eller meget – om dine kunder.

Læs lige med her – for det handler netop om, hvordan du lærer dine kundeemner bedre at kende.

Du kan regne ud, hvad dine kunder ønsker

Den ideelle kunde er et statistisk billede af den besøgende, du optimalt vil i kontakt med. Men hvordan finder du så din målgruppe?

Det gør du ved at granske data om tidligere og nuværende kunder. På den måde kan du nemlig få værdifuld information og indsnævre din målgruppe.

Du skal også huske på, at mennesker har en ret forudsigelig opførsel. Mere sofistikerede er vi ikke.

Men at skabe det rette indhold til en forudsigelig opførsel kan alligevel vise sig svært.

Vil du tilbyde en tørstig kunde vand eller brød?

Lad os sige, at du har en webshop, hvor du sælger tagrender. Så ville det eksempelvis være en god idé at lave en guide på siden, der forklarer, hvordan tagrender bedst renses.

Vi leder nemlig efter informationer, fordi vi vil vil vide mere. Og vi læser indhold, som interesserer os og gør os klogere. Og opfylder et behov!

Traditionel reklame tilbyder ofte et tørstigt menneske brød at spise. Det er din rolle at sørge for, at der i stedet kommer vand på bordet.

Forresten. Vi har skrevet en del om de der kontaktinformationer, konverteringer og leads. Men hvad er det, du skal bruge det til?

Hvordan forvandler du alle dine e-mail adresser til en positiv bundlinje?

Det kan du læse mere om lige her. Så hæng på det sidste stykke af vejen.

Kunsten at give dine leads det, de gerne vil have

Inden en kunde gør et køb, går han eller hun gennem nogle trin. Det kaldes helt traditionelt for en købsrejse.

Du kender det sikkert fra dig selv. Du tænker ikke bare “Volvo”, hvorefter du drøner ned til den nærmeste forhandler og køber en ny bil. Inden da har du været gennem en proces, som består af tre trin:

 

  1. Opmærksomhedsfasen – hvor du forsøger at identificere dit problem. Ok. Jeg mangler en bil, da det er noget besværligt at blaffe fra Aalborg til Aarhus hver dag
  2. Overvejelsesfasen – hvor du begynder at lede efter en løsning på dit transportproblem. Hmm… Skulle jeg købe en bil?
  3. Beslutningsfasen – her har du blandt mange andre sider på nettet fundet den, hvor du føler dig tilpas. Siden har troværdigt og informerende indhold, og du vælger denne forhandler, når bilen skal købes

 Som du nok kan regne ud, er det her en meget simplificeret udgave af en købsrejse. Men den tjener et vigtigt formål

Sørg for, at indholdet på din side varierer på sådan en måde, at der er et tilbud til kunden, uanset hvor han eller hun måtte være i købsrejsen.

En kunde i opmærksomhedsfasen er ikke interesseret i samme indhold som en kunde i beslutningsfasen.

Men hvordan er det lige, at e-mail marketing spiller med i det her? Jo. Ser du. Med e-mail marketing kan du i den grad være med til at sparke til din kundes købsrejse og hjælpe ham eller hende på vej.

Læs med her, hvor vi vil vise dig, hvordan du helt praktisk kan anvende e-mail marketing i din forretning.

E-mail marketing er en fantastisk måde at sælge på

E-mail marketing er en fantastisk medspiller. Lad os kigge på et eksempel.

Forestil dig en virksomhed, som har specialiseret sig i at sælge kosttilskud til de mennesker, som finder det meningsfuldt at gå ned i et fitnesscenter og straffe noget jern…

Så kunne et af virksomhedens mål være at få kunder, der gerne vil købe proteinpulver. Og det er ikke nok, at den besøgende finder virksomhedens side på nettet. Og tilmed besøger den.

Virksomheden skal fastholde den besøgendes interesse, så han eller hun bliver på siden. Den bedste måde at gøre det på er ved at tilbyde den besøgende indhold, som opfylder det øjeblikke behov. Og det behov afhænger af, hvor han eller hun befinder sig i købsrejsen.

Den virksomhed, som gør det bedst, vinder. Så enkelt er det.

Men hvordan spiller e-mail marketing sammen med købsrejsen?

E-mail marketing hænger som bekendt sammen med købsrejsen, og derfor skal du være opmærksom på, hvad du tilbyder til dit enkelte lead. Husk på, at et lead er en besøgende, som har forsynet dig med sin e-mail adresse. Og måske andre interessante oplysninger.

Og populært sagt skal du hele tiden være et skridt foran dit lead og levere den information, der gør, at vedkommende til slut køber en vare.

Derfor skal dine e-mails også have en solid opbygning. Lidt som en symfoni, hvor temaet, bassen og kulminationen får hårene til at rejse sig på armene, og du giver fortabt.

Lad os se på det i sammenhæng med købsrejsen – det betyder, at vi lige skal have fat i de tre faser, vi kiggede på tidligere.

Læs med, for nu bliver det hele lettere at forstå.

Jamen, jeg får slet ikke nok leads!

Hvis du synes, at det halter med dine leads, kan du læse med her. For det drejer sig garanteret om, at du lige skal have den sidste information med.

Gør den fremmede besøgende til en ven

I opmærksomhedsfasen er den besøgende en fremmed, som har fundet din side. Her kan du eksempelvis tilbyde uddannende indhold. Du skal skabe et forhold til den besøgende, og det sker ikke, hvis du udelukkende har fokus på et salg.

Omtalte kosttilskudsfirma kan eksempelvis tilbyde kunden en e-bog, der handler om sammenhængen mellem kost og træning. På den måde opbygger virksomheden sit brand som ekspert på området. At tilbyde unikt uddannende indhold er en fantastisk måde at vise sig frem på og skabe et godt brand.

Tag dig af kundens problemer

I overvejelsesfasen er den besøgende mere villig til at overveje brug af virksomhedens produkter. Måske har vedkommende udset sig en bestemt type af kosttilskud, men er stadig på udkig efter mere information. Her kan du sende kunden specifikke e-mails, som er mere løsningsorienterede.

Passende indhold kunne bestå af videnskabelige artikler om proteins gavnlige effekt på på muskelopbygning eller et gratis træningsprogram.

Så skal der sælges

I beslutningsfasen har du nu forhåbentligt uddannet og informeret dine besøgende, så de kan træffe et kvalificeret valg og købe det rette kosttilskud. Her kan du promovere dine produkter – og vær opmærksom på, at det er en god idé at fokusere på produktets fordele frem for deres funktion.

På dette tidspunkt i købsrejsen kan du tilbyde kunden gratis smagsprøver eller give rabat, hvis vedkommende køber inden for en given tidsramme.

Skal du med toget?

Så det, der står tilbage, er altså, at du skal gentænke den måde, du bedriver online marketing på.

Bliv dine kunders foretrukne sparringspartner angående alle behov, de kan have med hensyn til den service, du tilbyder.

Og således kom vi både omkring gamle romere, et umage stævnemøde og et sidespring. Men vigtigst af alt har du nu fået en idé om, hvilke værktøj du skal bruge, hvis du ønsker succes med din virksomhed på nettet.

Vil du revolutionere din marketingstrategi?

Så lad os hjælpe dig med at komme i gang.