2/4 En kærlighedserklæring til ASOS - Sociale medier | Somera
+45 91 91 51 91

2/4 En kærlighedserklæring til ASOS – Sociale medier

Kristian Scharling 1. juni 2017 10 min. læsning
2/4 En kærlighedserklæring til ASOS – Sociale medier

Velkommen til bind 2 af min kærlighedserklæring til ASOS.

Har du ikke læst bind 1, kan du starte med det her. 

I denne kærlighedserklæring vil jeg kaste lidt kærlighed på ASOS’ ageren på de sociale medier. Hovedpointen fra sidst var, at ASOS er personlige i deres kommunikation. Som nævnt er dette naturligvis ikke et enkeltstående tilfælde – og specielt på de sociale medier brænder dette igennem. I de kommende afsnit vil jeg tage udgangspunkt i Facebook og Instagram – både ved deres betalte annoncering og det organiske. Så lad os komme i sving!

 

 

ASOS på Facebook (Organisk)

Facebook er typisk det sociale medie, som samtlige webshops starter op på. Dette skyldes til dels deres glimrende annonceringsplatform og til dels, at det er her, at den absolut største brugerbase befinder sig.

I takt med at Facebook’s algoritme bliver opdateret til annoncørenes fordel (mindre organisk rækkevidde = sponsoreret indhold prioriteres højere), bliver det sværere og sværere at nå ud til sine følgere. Det betyder, at man skal oppe sig i forhold til tidligere på de sociale medier. Dine salgsopslag giver altså ikke noget salg.

Tager vi et hurtigt kig på ASOS’ Facebook-side, har de tydeligvis en ganske solid platform at arbejde med. Op mod 5 millioner mennesker følger dem på Facebook. 

Personlighed og aktualitet (og absolut intet salgsgas)

Det, som ASOS er så dygtige til, er at være aktuelle i nuet – og så er de altid sociale. Her ses et typisk opslag, hvor de deler nogle stiltips – denne gang fra Twin Peaks, i forbindelse med at den tredje sæson af tv-serien starter op igen. Læg mærke til det elegante caption “Damn fine fashion”.

Det her er ikke en købmand, der vil sælge dig tøj, der sælger. Det er en stilekspert, der kommenterer på de fede looks, som man kan få.

Endnu et eksempel er ASOS, der har sat deres “fantasy team” i forbindelse med, at de fleste fodboldligaer nærmer sig deres afslutning af sæsonen. For de ikke så sportsinteresserede kan jeg fortælle, at det er kotume at sætte årets hold efter en afsluttet sæson. I dette tilfælde er det naturligvis fashion og ikke fodbold, de bedømmer spillerne på.

De har ikke travlt med at smide gode tilbud og produkter ned i halsen på dig. De lader deres Facebook-side stå som et magasin, hvor du kan blive inspireret – og så skal du nok købe det tøj, der falder i din stil.

Konstante opdateringer –> kontinuitet

Et problem, jeg ofte oplever med webshops, er, at de tester “de der sociale medier” af i en periode og kort efter konkluderer, at det ikke virker for dem. Ser vi på ASOS, er det tydeligt, at deres %-vise reach ikke er over the top. Men ASOS poster opdateringer mange gange løbende i løbet af en dag.

Derved er deres chance langt større for at ramme de enkelte brugere – dertil skal vi huske på, at vi ikke bliver eksponeret for alle opdateringer, som Facebook-sider laver. Derved skal du ikke frygte, at du spammer dine følgere, bare fordi du laver tre opdateringer på en dag.

Hav mod til at være personlig og politisk

Et sted, hvor virksomheder ofte kommer på dybt vand, er, når det bliver politisk. Er det for farligt? Tilbage i juni skulle det afgøres, hvorvidt om Storbritannien skulle fortsætte med at være en del af EU, og det var kun 36% af personerne i aldersgruppen fra 18-24 år, der stemte. Lige netop ASOS’ målgruppe.

Derfor kom ASOS med et opråb om, at man skulle registere sig for at kunne stemme til næste gang. En hurtig vurdering på deres opslag er, at det performede væsentligt bedre end deres andre opslag. Måske de ikke solgte ligeså meget tøj på baggrund af dette opslag – men det giver med garanti et plus til deres brand – noget, du absolut ikke må undervurdere på den lange bane.

Skal du så også være politisk?

Spørg dig selv, om det giver mening. Tilbage i november sidste år var der hele påstyret med klovnemasker, der blev brugt til at skræmme folk. Her valgte min gode ven, Tobias at stoppe for salget af klovnemasker i hans webshop, Festli. Dette gav en lang række medieomtaler og igen øget kendskab til Festlis brand.

ASOS på Facebook (betalt)

Når det kommer til den betalte annoncering, gør ASOS egentligt ikke noget ekstraordinært. De gør det bare rigtig, rigtig godt. Dette indlæg blev forsinket grundet, at jeg ikke kunne få dem til at ramme mig med deres dynamiske annoncer. 
Her er to eksempler på ASOS’ annoncering. Det er remarketing-kampagner, der er sat op som dynamiske annoncer defineret ud fra, hvad jeg har kigget på og lagt i min kurv på deres side.

Læg mærke til, hvordan de bruger det ungdommelige sprog, der skinner igennem i alt lige fra rabatkoden (SWEET) til udtryk som “Up for grabs”.

Tidligere på ugen var jeg til et oplæg med Christina Klitsgaard, der fortalte om, hvordan vi mennesker gerne vil, at alt handler om os selv. Derfor reagerer vi langt hårde på, når vi bliver tiltalt direkte og personligt. Her ser jeg produkter, jeg tidligere har kigget på. Jeg får en personlig rabatkode. Og jeg bliver tiltalt direkte. SWEET!

Det samme ser vi ved deres anden annonce. “Want 30% off, just ‘cos?” – ja, jeg vil da have 30% rabat!

Sådan nogle personlige dynamiske Facebook-annoncer er ikke specielt svære at sætte op. Du uploader blot dit produktfeed til Facebook, og så er du kørende. Læs Facebooks egen guide hertil.

 

ASOS på Instagram

I det ovenstående afsnit kom vi bredt omkring hele ASOS’ kommunikation, og hvordan de griber den sociale approach an. Derfor vil det efterfølgende afsnit blive noget kortere.

Ligesom på Facebook har ASOS en meget stærk følgerbase på Instagram. I skrivende stund kan de bryste sig af 6.1 millioner følgere. 

Konstante opdateringer, intet salg og personlighed

De tre ovenstående handlinger er blandt hovedingredienserne til at få succes på de sociale medier. Vi er ikke på Instagram for at få konstante reklamer – dem får vi alligevel serveret i vores feed og i vores story. I stedet er vi på Instagram for at få inspiration og blive underholdt.

ASOS smider billeder op flere gange dagligt med et personligt caption. Et eksempel ses her.

En lille genistreg, som ASOS gør, er, at de indtaster en produktkode, som man kan bruge i søgefeltet på ASOS for at finde de enkelte produkter.

Personlighed hele vejen igennem

Okay, jeg har måske nævnt det med personlighed mange gange allerede. Men det er netop fordi, at det er så vigtigt! ASOS har mere end seks millioner følgere på Instragram. De får konstant +12.000 likes og hundredevis af kommentarer på deres billeder. Men som en selvfølge besvarer de deres følgeres spørgsmål, når der spørges ind til størrelser, og om de enkelte produkter er på lager. Et eksempel ses her.

ASOS gør så mange ting rigtige på de sociale medier, at vi umuligt når omkring dem alle. Dette var dog mine key points i forhold til, hvorfor ASOS har så stor succes på de sociale medier. Jeg håber, at du kan blive inspireret!

I mit næste indlæg dykker jeg ned i alle ASOS’ små finesser i på deres hjemmeside og i hele deres købs- og supportflow.

Tak fordi at du læste med! 🙂