Black Friday nærmer sig – Sådan forbereder du dig

Kristian Scharling 20. oktober 2016
Black Friday nærmer sig – Sådan forbereder du dig

På få år har Black Friday udviklet sig fra at være en stor amerikansk shopping dag til årligt at sætte nye salgsrekorder herhjemme i Danmark også. Sidste år satte Black Friday ny salgsrekord, og alt tyder på, at den rekord kommer til at blive overgået igen i år. Konceptet ved Black Friday om billige priser er for alvor faldet i danskernes smag.

Særligt E-handel oplever et enormt boost i salget på Black Friday, der i år finder sted d. 25. november. Det oplevede Elgiganten for eksempel sidste år, da deres servere gik ned, mere eller mindre fra klokkeslaget 12. I år kan det kun forventes, at interessen bliver større. I dette blogindlæg vil vi derfor komme med et par gode råd til, hvordan du og din webshop kommer godt igennem Black Friday.

Hav alting klar

På en dag med så meget efterspørgsel og trafik skal du kun fokusere på, at alting kører, som det skal. Fokus skal være på support og så ellers på at få sendt nogle pakker af sted!
Hvordan får du så tiden og overskuddet til det? For-be-re-del-se.
En måde at gribe Black Friday an på er tidsbaserede tilbud. Vælger du at gå til Black Friday på denne måde, kan du, hvis du forbereder dig godt, udelukkende fokusere på, at alt går fejlfrit, og at kunderne får en god oplevelse.
I denne artikel har vi tre fokuspunkter, som du kan skal se nærmere på.

Det skal du have styr på på din hjemmeside

Server og loadhastighed

Det er uundgåeligt, at du vil opleve ekstraordinært meget trafik på din side. Det er derfor en nødvendighed, at din hjemmeside er gearet hertil. Sørg for, at dine servere kan følge med ekstraordinært meget trafik, sådan du ikke går i sort. Her er mange penge, der bliver tabt. Et eksempel vi så sidste år var Elgiganten, der ikke holdt i mange minutter, før at hele siden var gået i sort. Lidt øv på årets største shopping dag, ikke sandt?

Load hastighed er dertil punkt to på listen. Sørg for, at din page speed ikke går helt i bund, når dine servere bliver presset. Installer cache på dine sider, og kontakt din hosting-udbyder og spørg, om I kan få lidt ekstra midler at gøre med.

Landingssider skal være klar

Du må meget gerne varme lidt op til Black Friday på din hjemmeside og vise de besøgende, at her kommer til at være gode tilbud. Derved kan de allerede sidde klar. Dertil er det en nødvendighed, at du har alle dine landingssider klar og testet igennem. Sørg for, at alt spiller ned til mindste detalje. Kører du timebaserede tilbud, så få forberedt alt dette på forhånd, sådan du ikke skal sidde og rode i din hjemmeside, imens dine servere er presset i forvejen, og alverdens ting kan gå galt.

SEO-tip: Opret dine landingssider allerede nu, tilføj nogle gode artikler hvor dine keywords indgår i og så rank på de søgninger relateret til Black Friday. Eksempelvis “Black Friday tilbud 2016 – computertilbehør”. Dette kan gøres mange måneder i forvejen. Lad din side være, når Black Friday er ovre, ændr årstal til ”2017”, og siden kan bruges igen næste år.

Sociale medier – time dine annoncer og posts

Planlægning af annoncer og posts

Man skulle tro, at det sagde sig selv, men vi gentager det i så fald alligevel. Hav alle dine posts forberedt i forvejen til at publicere på dine sociale medier, sådan du ikke skal skænke dette en videre tanke.

Skab noget urgency blandt dine kunder og gør det klart, hvornår dine tilbud udløber. Et eksempel på nogle, der er rigtig dygtige til dette, er CykelPartner, som du kan se nedenunder.cykelpartnereksempel

Én ting er dine posts på de sociale medier, men det samme gælder dine annoncer. Du kan indstille dem til at køre i bestemte tidsperioder. Dette gør du under

Campaigns → Adverts Set → Budget and schedule

Her skal du så indstille et “Lifetime budget” og derefter, hvornår du vil køre dem. Nedenfor har jeg indstillet en annonce til at annoncere for 500 kroner på Black Friday mellem kl 22 og 23.

fb-ads-time

Lav events på forhånd

Jeg er selv rigtig glad for sneakers, og jeg fulgte derfor naturligvis med, om der var nogle gode tilbud på sneakers. Her havde affiliate-siden “SneakerWorld.dk” lavet et super event på forhånd, hvor de kunne smide alle de gode tilbud ind. Fordelen  herved er, at alle får en notifikation, medmindre de selv slår det fra.

sneakerworld

Her var tæt på 1.800 personer, der fik notifikationer gennem hele Black Friday. Der smarte er, at du nu kan opdatere dette event efterfølgende til Cyber Monday eller lignende. Utroligt nemt at eksekvere, men uhyre effektivt.

Få gang i din e-mail markedsføring

Black Friday kan for mange butikker betyde en rekordomsætning, men desværre rigtig lidt på bundlinjen. Det er derfor vigtigt, at dit eneste fokus ikke er på at tjene penge på dagen, men i stedet tjene kunder, der på sigt kan lægge en god sum penge i din forretning.

Når du får så mange besøgende på så kort tid, er det oplagt at få opsamlet nogle e-mail adresser. Her kommer tre tips til, hvordan du kan få flere sign ups til dit nyhedsbrev.

  1. Specielle tilbud ved sign up til dit nyhedsbrevLaver du en pop up med specielle tilbud, som man kun kan få, hvis man tilmelder sig dit nyhedsbrev, giver du dine besøgende et godt incitament for at tilmelde sig med det samme.
    Det kan både være et specifikt tilbud eller en rabatkode/gavekort.
  2. Pop-up ved exitFang dine besøgende, når de er ved at forlade din shop. Du kan i de fleste Pop-Up/Slide In plugins sætte en trigger, når de besøgende er ved at forlade din shop. Giv dem et super tilbud, hvis de tilmelder sig dit nyhedsbrev. Derved kan du altid markedsføre dig mod dem senere hen. Nedenfor kan du se, hvordan man sætter det op i OptinMonster, som jeg selv anvender.optinmonster
  3. Markedsfør dit nyhedsbrev på de sociale medierBåde op til og under Black Friday er det oplagt, at du markedsfører dit nyhedsbrev og fortæller om de ekstra fordele, man får under Black Friday. Har du oprettet en landing page dedikeret til Black Friday, er det et klart fokuspunkt her → saml nogle e-mail adresser op.

E-mail markedsføring op til og under Black Friday

Én ting er at samle e-mailadresser op – men de skal også aktiveres. Det er derfor oplagt at markedsføre de tilbud, du kommer til at køre på Black Friday op til selve dagen. Gør det klart, at der kommer x tilbud og eventuelt også, hvornår de kommer. Derved skaber du en urgency blandt dine sign ups.

Når det så kommer til Black Friday, skal du have dine nyhedsbreve sat op, som sender mails med dine tilbud i løbet af aftenen.
Igen – gør alt arbejdet på forhånd og fokuser på dine kunder under selve salget.

Det var vores bedste tips til, hvordan du får endnu mere ud af årets mest travle shopping dag. God fornøjelse!

Fortæl os hvad du har brug for.