1/4 En kærlighedserklæring til ASOS | Somera
+45 91 91 51 91

1/4 En kærlighedserklæring til ASOS

Kristian Scharling 10. maj 2017 7 min. læsning
1/4 En kærlighedserklæring til ASOS

ASOS er dygtige. Rigtig dygtige. Siden de startede “AsSeenOnScreen.com”, er webshoppen vokset sig stor nok til at kunne bryste sig af et overskud på £1.158 milliarder. Det er lidt af en sum penge. Men jeg elsker ikke blot ASOS, fordi de tjener mange penge. Eller fordi at man kan købe super billigt tøj hos ASOS.

Har du allerede læst dette indlæg, kan du læse bind 2, der handler om ASOS på de sociale medier her.

Nej. Jeg elsker ASOS, fordi de er knaldgode til at kommunikere. Dette gælder lige fra på deres hjemmeside til sociale medier til deres emails og support. Så lad mig bryde det lidt yderligere ned. Det, ASOS gør SÅ godt, er, at de er personlige og i højde med deres målgruppe. Det er nemt at sige, men det er sværere at gøre helt igennem.

… men lad os tage én platform ad gangen. Hvert element får tilegnet sit eget blogindlæg – så kan du sortere, som du ønsker.

Når man snakker content marketing, snakker man om, at man skal “hjælpe” sine brugere. Men hvordan gør man det, samtidig med at man sælger noget?

Webshoppen på ASOS.com

Her ser du ASOS’ forside, når du klikker dig ind på “mandesektionen”. Allerede her gør de rigtig mange ting korrekte.

ASOS' forside1. De taler direkte til brugeren med det samme – og i brugerens sprog. Læg mærke til rabatkoden – “YASSS”.
Jeg er logget ind på min bruger, som det fremgår i øverste højre hjørne. Der står “Hi Kristian, not you?” – trykker jeg her, logger jeg ud.
2. De inspirerer mig. “Turn up the heat” – så ser vi deres sommerkollektion.
The Suit guide hjælper mig med at vælge tøj til den rette anledning.
Og er jeg ikke helt med på beatet, kan jeg blive inspireret til den nye 70’er-trend.

Alt dette kræver ikke det store. Men alligevel er der en klassisk tendens til at kommunikere “pushy” ved klassiske floskler såsom “Køb vores sommer kollektion her”.
Deres kategoribeskrivelse er ligeledes personlig og direkte.
“Holiday booked? Definitely time to stock up on awesome summer threads, then. From stylish swimwear to boat party-ready tailoring and straight-up sick summer staples, this is the ultimate destination for holiday gear. We’ve basically just packed your case for you.”

Bloggen på ASOS.com

Et faktum er, at når vi shopper online, vil vi gerne se godt ud. Og hvem ser godt ud? Det gør de kendte som regel. Med daglig gang blandt paparazzier, røde løbere og en hær af stylister, har de ganske enkelt styr på deres shit. Så i stedet for at opfinde den dybe tallerken, lader vi os inspirere. Det ved ASOS godt.
Så de har lavet et helt inspirationskatalog, som du kan se her. Her viser de de kendte, hvad de går klædt i – og ikke mindst, hvordan vi kan komme til at ligne dem! Et eksempel er Zayn Malik, det tidligere medlem af One Direction. Han ser ganske godt ud, har mine kvindelige kollegaer her på kontoret ladet mig fortælle.

ASOS viser et nyt outfit hverdag. Derved kan brugeren hele tiden regne med ny inspiration.
Dernæst ser vi, at de henviser til et tidligere look, skriver en kort tekst om hans outfit, hvad det består af og en catchy afslutning. Nederst finder vi en række produkter, der gør, at vi kan klæde os som det tidligere boyband-medlem.

Én ting er, at det er fedt at ligne de kendte – og at brugerne er vilde med det. Men sagen er desværre den, at det ikke er os alle, der har samme budget til en læderjakke som Zayn. Men dér giver ASOS os heldigvis nogle prisvenlige alternativer!

De fleste SEO-konsulenter vil klappe i deres hænder, hvis du fortalte, at du dagligt smed nyt indhold op, som Google kunne indeksere. Men hvis du samtidig lavede interne links og henviste til dine produkter, vil de falde bagover på stolen af begejstring!

Sådan får du samme output som ASOS

Vi må jo nok være ærlige at erkende, at ikke alle sælger tøj på nettet. Derfor kan du ikke bare tage alt, som ASOS gør, og kopiere direkte over til din webshop. Men principperne og tankerne bag vil jeg vove at påstå, at alle kan bruge!

Her er, hvad du kan gøre, ligegyldigt branche.

  1. Tal dine kunders sprog – direkte til kunderne
  2. Inspirer dine kunder
    Sælger du E-cigaretter, kan du lære dem om vaping. Sælger du hundefoder, kan du lære dem om tricks til opdragelse. Sælger du magneter, kan du inspirere til, hvordan de bruges kreativt.
  3. Inkluder dine produkter og link til dem. Google elsker en god intern linkbuilding

I det næste indlæg vil jeg dykke lidt ned i ASOS på de sociale medier. Her er de, overraskende nok, også rigtig skarpe på deres målgruppe. Indlægget kommer online tirsdag d. 25.05.2017.

 

Skal du have hjælp til din storytelling?

Tryk på knappen herunder og send os en besked. Så hjælper vi dig godt på vej.