+45 91 91 51 91

Dyk ned i vores værktøjskasse – (22 tools vi bruger i vores arbejde + samarbejdspartnere)

Kristian Scharling 9. august 2017 9 min. læsning
Dyk ned i vores værktøjskasse – (22 tools vi bruger i vores arbejde + samarbejdspartnere)

Som online marketer kommer man ikke uden om at bruge alverdens tools. Det er alt fra tools til email marketing, grafik, tekstforfatning og sociale medier.

Derfor vil jeg bryde det ned og forklare hvilke tools, vi bruger, og hvorfor vi bruger netop dem. Ydermere vil jeg også komme ind på, hvilke samarbejdspartnere vi bruger hos Somera.

Kort sagt vil jeg vise dig vores værktøjskasse. 

Tools vi bruger i vores dagligdag

1. Google Docs + Google Drive

Google Docs er vores vigtigste tool her hos Somera. Det er her, hvor vi udarbejder alle tekster for vores kunder og deler projekter og interne opgaver i. Hertil bruger vi også Google Drive, hvor du som kunde kan tilgå alle dine tidligere og nuværende tekstbestillinger.

Budget: Gratis.

2. WordPress + plugins

Når vi arbejder med tekster til konsulenthjemmesider og generelt alt andet end webshops, foregår arbejdet primært heri. Dertil bruger vi altid følgende plugins til vores egne sider:

 

Budget: Gratis

Marketingsoftware

3. Canva – når vi selv skal lege grafikere

Når der skal laves annoncer til Facebook, billeder til sociale medier og nyhedsbreve, bruger vi trofast Canva. Der er utallige skabeloner, og det gør, at vi kan lave pæn grafik uden at skulle have fat i en ekstern grafiker.

Budget: Gratis – (Canva for work koster $13/mnd)

4. Facebook Powereditor til Facebook-annoncering

Vi anvender altid Facebook Powereditor til vores Facebook-annoncering. Dette er både, når vi vil markedsføre virksomheden eller søger nye ansatte til virksomheden. Derved bruger vi Facebooks eget tool, der altid er up to date.

Budget: Gratis

5. Mailchimp/Active Campaign til email marketing 

Vi har længe anvendt Mailchimp til email marketing. Det er et glimrende program, der er nemt at komme i gang med. I takt med at vi stiller flere krav til segmenteringen og automatiseringen, er vi for kort tid siden skiftet over til Active Campaign. Active Campaign har nogle unikke muligheder i forhold til lead scoring og automatiseringen, der gør det meget konkurrencedygtigt.

Budget: 50$ pr. måned – afhænger af pakken

6. Google Analytics – få overblik over hjemmesiden og brugerne

Google Analytics er som tommestokken i enhver online marketers værktøjskasse. Den giver dig al det data, du skal bruge om din og dine kunders hjemmeside. Hvilke sider trækker trafik, hvor springer de fra, hvor længe bruger de på de enkelte sider mv. Det nye layout, der lige er blevet rullet ud i de seneste måneder, har gjort det nemt og bekvemt at få et overblik på få sekunder.

Budget: Gratis

7. ScreamingFrog – essentielt værktøj i vores SEO-arbejde

ScreamingFrog er et af mine favoritprogrammer, når det kommer til SEO-arbejdet. Det hjælper med at crawle sider, give et overblik og finde døde links mv. Alt i alt et klart nødvendigt program, når man arbejder professionelt med SEO.

Budget: Gratis

8. Ahrefs – overblik over egen side og andres

Ahrefs er endnu et essentielt værktøj, når vi arbejder med SEO og content marketing. Ahrefs kan give et overblik over, hvilket content der virker godt for andre, og hvilke platforme det bliver delt på. Det kan give et indblik i andre hjemmesiders backlinks og hvilke sider, der klarer sig godt. Alt i alt et super værktøj til at få det komplette overblik inden for SEO og content marketing. Ahrefs udvikler og tilføjer hele tiden til deres værktøj.

Budget: Gratis/ $99/mnd

9. Storybase – Content marketing-værktøjet vi bruger hver dag

Det allerførste værktøj, vores tekstforfattere introduceres til her hos Somera, er Storybase. Det er vores go-to værktøj, hver gang vi skal skrive tekster. Storybase hjælper med at lave søgeordsanalysen, hjælper med at finde de gode longtail søgeord og giver et godt indblik i, hvem det er, der søger på de forskellige ting. Det er praktisk talt gratis og et af de mest brugervenlige værktøjer på markedet, når det kommer til søgeordsanalyse og content marketing.

Budget: Gratis – $9/mnd

10. Tinyranker – hold styr på dine og konkurrenternes placeringer

Når du arbejder med SEO, skal du naturligvis vide, hvor du ligger i søgemaskinerne på de enkelte søgninger. Her bruger vi Tinyranker, der er udviklet af den gode frederikshavner, Anders. Det er et billigt og effektivt tool til at holde styr på placeringerne.

Er man til noget lidt mere avanceret, kan man tage et kig på Accuranker, der også er danskudviklet.

Budget: Fra $19/mnd

11. Zapier – sæt turbo på markedsføringen og lad tingene ske af sig selv

Zapier er et program, der forbinder software. Eksempelvis så får vi automatisk oprettet Google Docs-dokumenter, når der oprettes et nyt projekt i vores CRM. Når vi får en tilmelding til vores nyhedsbrev via FB-lead ads, tilføjes de automatisk til vores mailliste. Jeg kan få en besked, hver gang vi får en tilmelding.

Mulighederne er uendelige, og vi udnytter endnu ikke 2% af værktøjets fulde potentiale.

Budget: Fra $18/mnd

Kommunikation og projektstyring

12. Slack – holder styr på den interne kommunikation

Vi bruger Slack til vores interne kommunikation og har brugt det glædeligt de sidste par år. Det fungerer som en chat, hvor man kan tilføje forskellige kanaler alt efter formål. Dertil kan det bindes sammen med værktøjer såsom Trello, Podio, FB mv. Her er værktøjet Zapier også en god hjælp.

Budget: $0-12 pr. bruger pr. mnd

13. Podio – komplet projektstyringsprogram

De sidste 5 år har jeg arbejdet med Podio, og jeg elsker det. Mulighederne er uendelige, og smider man lidt penge efter en dygtig freelancer, kan man få det til stort set hvad som helst. Her har Michael fra LidtLakrids og en freelancer fra Upwork hjulpet os.

Kombineret med “Globiflow” kan man sætte fart på systemet og få det til at udføre en række automatiserede processer.

Budget: $0-24 pr. bruger pr. mnd – Globiflow koster $15 pr. måned

14. Trello – projektstyring med lækkert overblik

Trello er endnu et godt program til projektstyring. Vi bruger det i samarbejde med enkelte af vores kunder. Her får man et let og overskueligt overblik, og det er nemt at komme i gang med. Det bliver dog lidt uoverskueligt, når man arbejder med +50 projekter om måneden – men det er Trello nu ikke ene om.

Budget: $0-20 pr. mnd

15. Upwork – find kompetente freelancers fra hele verden

Upwork er en portal for freelancers. Her kan man opslå opgaver og finde freelancers, der kan løse dem for en. Her kan man ofte finde nogle vildt dygtige folk til meget billige penge.

Budget: Gratis

Diverse ekstra værktøjer

16. Dinero til bogføring og fakturering

Dinero er danskudviklet og virker efter hensigt. Det er nemt at udstede fakturaer fra, nemt at få et overblik i og tilbyder en super support. Jeg har brugt det de sidste fire år, kun afbrudt af en kort pause, hvor vi skiftede til Economic, som vi dog hurtigt skiftede væk fra igen.

Budget: 165kr/mnd. Faktureres årligt eller 197 kr. måned for måned

17. Filezilla – FTP-løsning

Når jeg skal ændre eller rette i vores FTP, bruger jeg Filezilla. Et gratis og nemt program, der virker ubeklageligt.

Budget: Gratis

18. SublimeText 2 – når jeg skal lege programmør

Jeg kan ikke kode. Overhovedet. Men jeg kan google mig frem til kodestykker og rette lidt i enkelte filer. Her bruger jeg programmet SublimeText2 – det er måske lidt et overkill, men det er gratis og virker.

Budget: Gratis

19. Unoeuro – billig hosting med glimrende support

Unoeuro er mit go-to sted, når jeg skal bruge billig og nem hosting. Alle mine sider er hosted hos Unoeuro. Der er god support, ubegrænsede emails og nem backend. De får mine varmeste anbefalinger.

Budget: Fra 1,25 EUR pr. mnd for hosting

20. Danløn – nemt og billigt lønsystem med hurtig support

Danløn er endnu et billigt dansk program, vi bruger hos Somera. Vi bruger det sjovt nok til lønafregning, og for 15 kroner pr. lønseddel får man det næsten ikke billigere og bedre. Dertil er deres support helt udover det sædvanlige.

Budget: 15 kr. pr. lønseddel

21. PartnerAds – dansk affiliatenetværk

Når vi skal hjælpe vores kunder eller selv rode med affiliate marketing, er PartnerAds vores fortrukkende netværk at gå til. Her står den gode Ken Schultz altid klar med svar og support, hvis man skulle mangle noget.

Budget: Gratis

22. Marketers – professionelt netværk for online marketers

Marketers er Danmarks velnok mest seriøse netværk for online marketers. Startet af Michael Rieck og Anders Sagstrup for år tilbage. Et super sted at få kompetent sparring – prismuren gør, at de “useriøse” bliver sorteret fra, og det høje niveau opretholdes derfor hele tiden.

Budget: $45 pr. måned for adgang til netværket

Samarbejdspartnere

Vi er gode til alt det, der handler om content marketing og tekstforfatning her hos Somera. Alt det med foto, hjemmesider og grafik lader vi andre specialister om. Nedenfor kan du se, hvem vi går til, når vi skal have fat i specialisterne.

Hjemmesideopbygning

Til vores hjemmeside har vi brugt to af de allerdygtigste folk, jeg kender. Grafikken har Frederik Sally fra Skinny Fat stået for. Alt er designet fra bunden og i samarbejde med os. Programmeringen har Michael Madsen fra LidtLakrids stået for. Ligeledes her er alt udviklet fra bunden og bygget op i WordPress. Michael har jeg kendt i flere år og ligeledes siddet på kontor med.

De to til sammen har skabt vores hjemmeside. Dertil har vi brugt den dygtige Louise Dybbro til at tage vores billeder.

Disse tre får mine varmeste anbefalinger. Tre super professionelle folk, der er en fornøjelse at arbejde sammen med. 

Budget: Omkring 60.000 kroner inkl. billeder

SEO og AdWords

Til SEO laver vi en god del selv. Dertil bruger vi flere af de større bureauer til at hjælpe med at skaffe relevante links. Her kan nævnes Søren Skriver fra s360, Halfdan Timm fra Obsidian og Tobias Ehlig fra Mindmill.

På AdWords har vi den dygtige Patrik fra Lazzaweb. Kæmpe anbefaling til Patrik – absolut en af de meste professionelle marketingfolk, jeg har arbejdet sammen med. Vi kører primært på brand-søgninger lige nu, men vil meget snarligt skyde lidt bredere.

Facebook-marketing

Her er jeg igen selv i gang. Når jeg skal have sparring og hjælp til setup, tyer jeg dog altid til Halfdan fra Obsidian. Han har desuden skrevet et indlæg om Facebook-annoncering i vores E-bog her. Dertil har han også skrevet Danmarks første bog om Facebook-annoncering. Begge stærke anbefalinger.

Vi er specielt glade for Facebook LeadAds og så arbejdet med opfølgende email marketing.

Estimeret månedlige udgifter i Somera

Det er altid interessant at dykke ned i, hvad der er af udgifter til at drive en forretning. Lægger vi ovenstående sammen har vi cirka udgifter for $550 til værktøjer, som vi bruger til vores arbejde. Hvilke tools bruger du i din hverdag? Og er har du nogle input til tools, som vi burde tage et nærmere kig på?

 

 

Google anmeldelser
5.0
Facebook Bedømmelse
5.0